torsdag 22. april 2010

En slags fortvilelse

Her en dag leste jeg på forsiden av VG hvor det stod ett eller annet om hvordan komme seg til steder uten fly. Jeg leste ikke inni, men hallo, har ikke den gjennomsnittlige mann og kvinne hørt om tog og buss? Og i verste fall, hva med leiebil? Pleier folk virkelig å ta så mye fly at når de ikke flyr lenger, så må det smøres ut over alle nyhetene? Hva faen? Verden er verre enn jeg trodde. Jeg trodde folk flest tok tog og buss. Eller, kanskje jeg bare håpet så mye på det at jeg begynte å tro det? Og helt oppriktig, jeg lurer på dette: hvorfor i helvete spiser menneskearten kjøtt når vi vet at det er kjøttindustrien som er grunn nr.1 til den globale oppvarmingen? Hvorfor synes folk det er greit å være med på å smelte nordpolen slik at isbjørnene ikke har noe sted å bo lenger? Og apropos Arktis, hvorfor skal så mange nasjoner hakke på Norge og Japan fordi de driver hvalfangst, som om det å drepe hvaler er verre enn å avle opp en okse og la den bo på en trang, liten bås hele sitt liv for så å slakte den? For USA er jo en av de verste landene på å mase på Norges hvalfangst, og vi vet jo alle at det er de som er fastfoodens hjemland. Det minner litt om småjentene på barneskolen som spiser pølser, men begynner å grine når noen informerer dem om at pølsene de spiser er lagd av hester. Eller som den ene gangen jeg satt og spiste middag med venner og bekjente og av en eller annen grunn fortalte at det i Ecuador i Sør-Amerika er helt vanlig å spise marsvin, hvorpå jeg da ble bedt om å la være å snakke om det av en jente med kjøttboller på tallerkenen, fordi hun ikke taklet å høre om det. Enda det var jeg som hadde rødbetekaker på tallerkenen min.

Dobbelmoral, æsj. Enda et eksempel på det er glossy magasiner som hopper på grønn-bølgen og reklamerer for økologiske produkter og ditt og datt. Kjøp det, kjøp det, kjøp det, og det også, for det kompleterer det du kjøpte først. Hvorfor ikke bare LA VÆRE Å KJØPE NOE I DET HELE TATT? Btw, det var en gang jeg kom hjem fra en ferietur og jeg ble spurt om jeg hadde shoppet mye. Hva faen? Drar folk til steder for å shoppe? Bruker folk tiden sin i spennende byer på å shoppe? Gjør de virkelig det? Hvorfor spør ikke folk om jeg fikk tatt t-banen? Hvorfor spør ikke folk om hvor mange timer jeg satt på utendørskaféer og observerte rare folk og lyttet til samtaler på et språk jeg ikke kan?

Hvorfor er folk så likegyldige? Hvordan kan noen i det hele tatt komme frem til at femplanetslivsstilen er rettferdig? Hvordan kan noen ikke synes at det er ekkelt? Jeg synes det er så ekkelt at jeg nesten spyr av kvalme. Og hvorfor blir folk irriterte når noen tar det opp? Hvorfor begynner folk å forvare seg? Hvorfor vil ikke folk innrømme at de er materialistiske?

Av og til mistenker jeg at folk ikke er likegyldige, men at de fornekter det som skjer. Polene smelter ikke, vulkanutbrudd finnes ikke, whatever, jeg bor da ikke i Chile. (Eller kanskje folk tror at hvert land er sin egen klode, noe jeg på et tidspunkt trodde da jeg var liten.) I så fall er det ikke rart de fortsetter å få unge på unge, for hvordan kan noen gidde det når jordens undergang er like rundt hjørnet? Ja, for vår moder jord er nemlig syk, hun spyr, hun skjelver, hun flasser og hun har feber, og det er da ikke så rart, hun er jo dekket av 6,8 milliarder parasitter.

2 kommentarer:

Maria sa...

Det var ein tanke til tankevekking, takk for eit viktig innlegg. Det er vanskeleg å legge om livsstilen, men akkurat no så prøver eg og det er fint å forbruke litt mindre:)

Anonym sa...

Ble jeg skikkelig glad.

ps. Naboen min (som forøvrig er leder i Naturvernforbundet i k-town) ble nødt til å kjøpe VG på grunn av den idiotiske overskriften.