torsdag 1. april 2010

Guilty pleasures

A guilty pleasure is something one considers pleasurable despite feeling guilt for enjoying it. Often, the "guilt" involved is simply fear of others discovering one's lowbrow or otherwise embarrassing tastes, rather than actual moral guilt. Fashion, music, and food (especially unhealthier foods high in sugar and/or fat) can be examples of guilty pleasures.

-Fra Wikipedia


Ah, guilty pleasures! Et uttrykk som ikke eksisterer på norsk. Rart. Det er jo en av livets mange gleder. Som er mer enn én glede, det er faktisk mange. Et eksempel er at jeg digger Mary-Kate Olsen. Riktignok er jeg ikke så veldig flau over det, men det er nok mange som synes det er kjempeteit og/eller ikke fatter det. Og ok, det er vel ikke det første jeg forteller om meg selv til nye folk. Hva hadde de da trodd?

En annen av mine guilty pleasures er å spise Nutellapålegg rett fra boksen, selv om det er en stund siden jeg gjorde det sist. (Jeg har blitt voksen og kjip, søtsaker er ikke lenger så godt som det var; jeg foretrekker frukt.) Av andre guilty pleasures i matveien kan det vel nevnes at jeg synes FirstPrice's ostepop er sykt mye bedre enn den originale, og at FirstPrice cola er helt ålreit. Jeg kan godt drikke rom med den. (Men ikke tro at jeg nå kommer til å innrømme at jeg drikker Matusalem-rom sammen med cola, for det gjør jeg ikke. Det er jo en alldeles forstyrret tanke!)

Når det kommer til musikk: jeg digger Britney Spears' Toxic, men den er det jo nesten litt lov å like. Det er verre å si at jeg synes Slave4U er fet. Det burde jeg faktisk ikke skrevet, men kred er ikke like viktig lenger som før. Da jeg var seksten hadde jeg aldri innrømmet det. Herregud, man kan jo ikke like en sang av Britney når man egentlig hører på Led Zeppelin og The Doors! Uæh, liksom. Det var så viktig å skjule sine musiske guilty pleasures at man måtte gå i offensiven: Uncut måtte stikke opp fra veska at all times og volumet på iPoden måtte skrus opp litt høyere enn vanlig på skolebussen (men ikke på shuffle, det kunne jo tenkes at Britney kom på. Eller Sugababes). Den, iPoden, var forøvrig rosa, noe jeg ikke helt klarer å sette sammen med et rockeimage, så det må jo tyde på at jeg ikke var helt besatt på å være inni en bås likevel.

Apropos rosa, så elsker jeg rosa ting (men jeg har ikke så mye av det, for jeg hater ting). Ikke rosa cava da. Jeg har til gode å smake en rosa cava som er god. Den duger visst bare til øynene. Det er forresten en guilty pleasure, cava (de gode, altså), det var derfor jeg nevnte det. Det er litt flaut å like det hipsterne liker etter at de først skrev på sine blogger at det var så fantastisk. Jeg hadde jo ikke hørt om cava før (å, jeg bondetamp som bor utenfor Oslo). Og mens vi er inne på farger så elsker jeg Sofia Coppolas Marie Antoinette, mest fordi Kirsten Dunst og alle fargene er fine, og det er jo litt flaut å like en film pga. det. Ikke akkurat så veldig intellektuelt og smart. (Men det går greit likevel, for hun har jo lagd Virgin Suicides og Lost in Translation også, og alle elsker de. Jeg også.)

Og jeg kan selvfølgelig ikke gå forbi alle guilty pleasurene som har med internett å gjøre. Jeg leser altfor mange nadablogger. Eller, lese er vel ikke akkurat ordet for de bloggene, man sveiper liksom bare gjennom. Ser. Og en gang i tiden for lenge siden hang jeg dritmye på MySpace og der hadde jeg en stor guilty pleasure: surveys. Jeg fylte inn så jævla mange "skjema" om meg og mitt og ingenting. Av og til gjør jeg det ennå, på Facebook. Her et utdrag fra et av dem:

You just drank 15 shots, what would you be doing?
Hvor mye mat har jeg spist på forhånd? Er det lenge siden jeg drakk sist? Hvem henger jeg sammen med? Er jeg sliten eller kjempeopplagt?

Do you hate the last person you kissed?
Neeeei! Han er finest.

When did you last throw up and where?
En eller annen gang i januar etter en tilstelning med gratis alkohol.

What happened at 9:00 am today?
Jeg stod opp og spiste peanøttsmør- og banansandwich mens jeg leste avisen.

How many different things did you drink today?
Vann, grønn te og jasminte.


Veldig leimt og veldig gøy. Av og til blir jeg også veldig hekta på internettquizer og test deg selv-ting også. Jeg var av en eller annen besynderlig grunn mer opptatt av det under mitt arbeidsløse halvår enn jeg er nå, kan du tro det?

Dessuten sluttet jeg å røyke i for fem måneder siden, men jeg må innrømme at jeg under berusede omstendigheter kan finne frem røykpakka. Det er tullerusk, for jeg har jo faktisk sluttet å like det. Det gjør meg dessuten mer fyllesyk dagen etter, det er jeg helt sikker på. Forresten så er dagen derpå-er meget glimrende dager til å dra frem sine guilty pleasures. Ingenting er seriøst på en dager derpå. Jeg har nemlig en slik dag i dag. Mary-Kate gidder jeg ikke se på en gang, for etter å ha gått og danset med de samme skoene som henne ute på byen i går, har jeg vondt både her og der. Man kan nemlig ikke få i både pose og sekk. I dette tilfellet: balanse på dansegulvet eller lange ben?

En guilty pleasure jeg derimot har gjort i dag er å gnafse i meg ostepop av den riktige sorten, og det akter jeg å fortsette med. Kanskje snurrer jeg en high school-film også. Det er såå gøy!

4 kommentarer:

Airam sa...

Jeg har ikke så mye å si, annet enn at du skriver så fantastisk bra og at du aldri må slutte med det :)

Kathleen sa...

Tusen takk! :)

vilde sa...

slave4u er en ufattelig bra låt, uansett hvordan man vrir og vender på det. toxic også.
og jeg levde jo så sykt på surveysene du sendte rundt!! jeg elsker å fylle ut

Michaela sa...

ååh så fint å lese om guilty pleasures! jeg skal innrømme at jeg skrur volumet litt ned på iPoden når visse sanger dukker opp også. heh. Og så utrolig bra at du har slutta å røyka! imponerende