torsdag 30. september 2010

Bøkene jeg leste i september

Denne måneden har jeg lest et knippe novellesamlinger, noe jeg egentlig ikke er så fan av, for noveller er alltid enten så korte at jeg rekker å lese flere på en gang, og da glir de alle sammen over i hverandre og setter seg ikke fast inne i mitt hodet, så jeg kunne likegodt latt være å lese dem, eller så er de så lange at jeg leser nesten en hel en før jeg må gjøre andre ting, og når jeg så setter meg ned for å lese fortsettelsen, var det visst bare ett avsnitt igjen av novellen og jeg er i lesehumør og begynner på en ny en straks etter og da er det det samme problemet som med de korte. Så jeg er egentlig ingen novelleleser. Jeg har altfor mye tid og altfor god lesekonsentrasjon til å lese en novelle. Dessuten er det noe skoleaktig over noveller, for det var alltid noveller vi tolket i norsktimene. Noveller eller dikt, og dikt er enda verre. På alle måter. De er kortere og derfor desto mer å tolke. Jo mindre en tekst er, jo mer er det å tolke. Og jo mer det er å tolke, jo mer er det å hate. Noe sånt. Det kan selvsagt diskuteres, for nå høres jeg ut som en som må få alt inn med teskje, og det er jeg jo forhåpentligvis ikke. Anyways, her er bøkene jeg leste i september.

SILKELÆNKEN av Françoise Sagan ¤ ¤ ¤
Jeg kjøpte den for 10 kr da Københavns hovedbibliotek hadde boksalg. Det er nesten så at hvert eneste bruktboksalg jeg er på, så kjøper jeg en Sagan-bok. Jeg tror hun er en skikkelig bokklubbkvinne, og i så fall er det jo litt flaut at jeg har lest så mye Sagan. Eller? Litt? Uansett, jeg har lest bedre bøker av henne enn denne.

VEIEN av Cormac McCarthy ¤ ¤ ¤ ¤
Jeg tror at min vurdering av denne boka farges litt av at jeg så filmen (hvor den ikke hadde blitt oversatt, men bare ble hetende The Road) tidligere i år, og den syntes jeg var kjempebra, så jeg er ikke sikker på om jeg syntes boka var bra fordi den var bra eller om jeg bare syntes den var bra fordi jeg allerede hadde så bra bilder av historien inne i hodet mitt da jeg leste den. Antagelig er den jo bra i seg selv, så jeg gjetter på det. Men jeg må nok lese noe annet av Cormac McCarthy for å vite om jeg liker han eller ikke.

KREUTZER-SONATEN av Leo Tolstoj ¤ ¤ ¤ ¤
For en liten stund siden prøvde jeg meg på Tolstojs Anna Karenina, men jeg gav opp etter én side. Jeg orket bare ikke. Jeg burde nok prøve igjen, for jeg likte denne (selv om jeg er uenig i meningene Tolstoj frembringer i denne romanen).

PERLEBRYGGERIET av Jenny Hval ¤ ¤ ¤
Jeg vet ikke helt... den var ikke kjedelig og den var ikke dårlig... Jeg skjønte den bare ikke! Forresten var den en anelse poetisk, uten å være pompøs, og det er jo positivt.

MIN KAMP. FØRSTE BOK av Karl Ove Knausgård ¤ ¤ ¤ ¤ ¤
Ja. Så har jeg lest den. Jeg hadde ingen planer om det før jeg var på en litteraturfestival i København nå i sommer og så at han var på programmet og tenkte at jeg likegodt kunne gå på et intervju med han da jeg nå likevel var der. Det skulle jeg ikke angre på, for han sa så mye interessant og fornuftig at jeg tenkte at jeg bare måtte lese han likevel. Så da jeg kom tilbake til Norge noen uker senere, lånte jeg den første boka og leste den ut på tre dager og jeg synes slettes ikke at han er overvurdert. Jeg likte den kjempegodt, og dere vet de "stjernene" jeg putter jeg putter ved siden av boktittel og forfatter her? Jeg ranker bøkene med dem, og fem stjerner er faktisk det meste det går ann å få og det har denne boka fått!

Her er et bilde av meg da jeg leste første kapittel av Min kamp. Antagelig var ikke konsentrasjonen helt på topp, med tanke på at noen satt ved siden av og tok bilde av meg, men det gjørde ikke noe, for jeg hadde allerede hørt dette kapittelet fra før av, opplest av selveste Knausgård.

SULT av Knut Hamsun ¤ ¤ ¤ ¤
Jeg har lest så mye Hamsun, men ikke Sult. Før nå. Det er rart, for jeg hørte jo på radioen at dette var den første romanen om ingenting. Og jeg elsker historier som handler om ingenting.

VENUSHÅR av Mikhail Sjisjkin ¤ ¤ ¤ ¤
Jeg likte denne godt, men kan ikke helt forklare hvorfor. Den var veldig forvirrende i begynnelsen, og selv om jeg kom mer inn i det etterhvert, er jeg ikke helt sikker på om jeg fikk med meg absolutt alle sammenhengene. Muligens var det heller ikke flere sammenhenger enn det jeg fikk med meg. Jeg vet ikke.

SURROGATER av Bjarte Breiteig ¤ ¤ ¤
Han her har jeg fått flere anbefalinger om, og en venn av meg mente jeg burde lese denne boka spesifikt. Denne boka er en novellesamling, og hvordan det er for meg å lese en novellesamling har jeg jo allerede fortalt. Jeg må dessverre si at denne skuffet meg litt, tatt i betraktning anbefalingene. Muligens er det bare fordi jeg ikke har tålmodighet til å lese novellesamlinger. Jeg følte ikke at denne boka gav meg noe særlig, dog var det en novelle som jeg likte bedre enn de andre: Tørkestativet. Den burde leses.

UTSKUDD av Sadie Jones ¤ ¤
Jeg leste ut denne på to togturer (Kristiansand-Oslo-Kristiansand). Første turen var den underholdende nok, selv om jeg smått allerede da var irritert på hovedpersonen. Det skjedde i hvertfall noe. På den andre turen var den derimot blitt så døll at hadde jeg ikke sittet på et tog uten noe annet å ta meg til, så hadde jeg kanskje bare skummet gjennom resten for å bli ferdig med den. Den var veldig kiosklitteratur-ish. Forresten tør jeg vedde på at det snart kommer en film basert på denne boka, om det ikke er lagd en film av den fra før av.

ORGIEN, OG ANDRE FORTELLINGER av Nina Lykke ¤ ¤ ¤ (¤)
Enda en novellesamling. Jeg kjente meg igjen i flere av tingene Lykke skrev om. Jeg er så enkel at jeg lar meg gripe av sånt. Jeg liker det når noen har klart å få tak i noe og klarer å skrive om det akkurat som det er. Dessuten er hun litt frekk uten å være irriterende. Det er så mange middelmådige forfattere som prøver seg på denne lettbente frekkheten, men så blir jeg bare irritert, for det blir bare så teit, men altså ikke denne. Likevel føler jeg ikke at denne boka var helt det store. Det er noe som liksom går igjen i flere av novellene. Kanskje er det sånn det skal være når flere noveller er samlet sammen i en bok, så kanskje er det bare jeg som er så novellesamlingskeptisk (sier det bare igjen for å understreke at jeg egentlig er litt inhabil til å bedømme novellesamlinger).

HUS OG HJEM av Helle Helle ¤ ¤ ¤ ¤
Lol. Tittelen! Det høres ut som et interiørmagasin. Men det er ikke det altså. Likevel synes jeg tittelen passer veldig godt til boka. Den handler om et kjærestepar som flytter til fra København til en småby og det skjer egentlig ikke så mye der. Jenta gjør heller ikke noe særlig, hun har ingen jobb og leter ikke etter en ny en heller. Jeg tror de har nok penger til å klare seg uansett. Hun har kjøpt huset, så hun har nok jobbet masse før. Han er biolog. (Og nå kom jeg til å tenke på at hovedpersonen i Jenny Hvals Perlebryggeriet studerer biologi. Hun er veldig opptatt av sopp.) Jeg synes Helle forteller en forstadshistorie uten å være kjip.

VOKSENTING av Maria Børja ¤ ¤ ¤ (¤)
Månedens tredje novellesamling. Ugh. Neida. Men hva skal jeg si? Den var ikke så verst den heller, men som de to andre likte jeg best deler av den. Noen ting skiller seg ut. Det blir som å kjøpe en hel cd når man bare synes at to-tre av sangene er superbra. Litt. Da kan man likegreit bare laste ned de to-tre sangene, ikke? Jeg kunne likegodt bare ha lest akkurat de novellene i denne som var bra.

HAV AV TID av Merete Morken Andersen ¤ ¤ ¤ ¤ (¤)
Denne handler om foreldrene til ei jente som har tatt selvmord, den går inn i hodene deres etter tur, og den er ingen tåreperse, men bra.

PERSEPOLIS av Marjane Satrapi ¤ ¤ ¤ ¤ ¤
Dett er en tegneserieroman, så jeg vet ikke helt om den tells. Men jeg må nevne den uansett, for den var kjempegøy og jeg lo høyt og nå har jeg lånt filmen, den ligger i veska mi, jeg gleder meg til å se den!

TRIST SOM FAEN av Ari Behn ¤ ¤ ¤ ¤
Ok, det var ikke så verst faktisk. Selv om jeg ikke helt skjønner terningkast 6-greia. Jeg synes den var en smule Charles Bukowski-ish. Litt, bare tammere.

DEN INNBILTE FRISTELSE TIL LYKKE av Mokhtar Barazesh ¤ ¤ ¤ ¤
Den femte novellesamlingen på én måned, tror jeg går nuts nå. I hvertfall, den var litt fin, selv om noe var ganske uoriginalt. Men det var fin stemning, og det teller jo. Denne boka består av bare fire noveller, og novellen med samme navn som boktittelen var best, synes jeg.

5 kommentarer:

Isabel sa...

sv: Nettopp! Flott at vi er fleire! Kanskje finst det eit forbund vi kan melde oss inn i? :p

Eg trur eg har same syn på noveller som deg! Eg les i alle fall ikkje mange noveller :p

Eg har ikkje lest ei einaste av dei bøkene du ramsa opp, men no fikk eg mange flotte boktips! Leo Tolstoj er ein forfattar eg gjerne vil lese mykje av, men eg får for meg at verka hans er så himla tungleste?

vilde sa...

skjønte heller ikke perlebryggeriet?
også synes jeg det var litt mye tissing

Kathleen sa...

Isabel: Jeg trodde også Leo Tolstov var ganske tunglest, i hvertfall; jeg prøvde meg jo på Anne Karnenina, men gav opp etter en side. Om det var fordi han er tunglst eller fordi jeg egentlig ikke hadde noen leselyst vet jeg ikke, for sistnevnte hender faktisk non ganger, det altså. Shock! Men Kreutzer-sonaten var ikke så tunglest, den er faktisk ganske tynn. Jeg likte den godt nok til at jeg skal lese mer Tolstoj.

Vilde, ja, Perlebryggeriet var sykt kroppslig. Det var sikkert en eller annen biologi-relatert mening bak det hele.

Stjernekast sa...

Fikk du sett filmen Persepolis, var den bra? Er det en tegneseriefilm akkurat som boka er en tegneserie?

Kathleen sa...

Persepolis-filmen har jeg sett for lenge siden, men det holder å lese boka. Den var veldig lik. Filmen jeg snakket om på Instagram er en annen, ny film. Lurer på om den ikke er med ordentlige mennesker, ikke tegnefilm? Det må jeg sjekke ut nærmere.