søndag 16. januar 2011

5 på topp bøker i stabelen på skatollet mitt

(Bokstavelig talt.)

1. REVISOREN OG UTVALGTE FORTELLINGER av Nikolaj Gogol
Denne har ligget i stabelen driiiiitlenge. Tror jeg har fornyet lånet på den to-tre ganger. Jeg tok den med fra biblioteket fordi jeg tenkte at Gogol må jeg jo lese en gang, men jeg har ikke orket enda. Det sitter sykt langt inne å begynne på denne. Unnskyldningen nå er at jeg holder på med en annen novellesamling, derfor kan jeg ikke begynne på enda en novellesamling samtidig, det kommer bare til å rote oppe i hodet mitt.

2. MØT MEG, MØT MEG, MØT MEG av Nils-Øivind Haagensen
Denne har jeg også hatt i stabelen en stund, men det skyldes ikke at jeg ikke orker å begynne på den, men at jeg for ikke så lenge siden leste en annen bok av forfatteren og følgelig ville spare på denne.

3. KASSADAMER JEG HAR ELSKET OG ANDRE FORTELLINGER av Kristian S. Hæggernes
Vi satt på en kafé med kaffe og kake og leste i Morgenbladet, hvor jeg leste en annonse for denne boka og tenkte at den hørtes søt ut, dessuten var den i samme annonse som en annen bok jeg også gjerne ville lese, slik at navnet på boka satte seg godt fast bak øret og da jeg noen uker etterpå så den under 'Nye bøker'-hylla på biblioteket tok jeg den med hjem.

4. RAPSGUBBENE av Karin Brunk Holmqvist
Denne ligger i stabelen fordi jeg for en stund siden leste en anbefaling av den fra biblioteket i Kristiansand Avis, og fordi bibliotekets 'Biblioteket anbefaler'-hylle stort sett er en fryd å la øynene gli over og jeg derfor stoler på dem.

5. NEDE I HIMMELEN av Tove Nilsen
Denne skal selvfølgelig leses fordi jeg er sykt fan av Tove Nilsens Skyskraperengler-serie (Skyskraperengler, Skyskrapersommer og G for Georg), som jeg alle sammen leste sommeren totusenogåtte etter å tilfeligvis ha funnet Skyskraperengler i hylla på hytta jeg tilbragte to tidlige juniuker i, i total ensomhet for å skrive, og siden ble ferdig med å skrive, men ikke hadde med meg noen bøker selv fordi jeg tenkte at jeg skulle ha null distraksjoner.

3 kommentarer:

Karoline sa...

Å "Møt meg, møt meg, møt meg" leste jeg i fjor og den var veldig fin, det er bare å se frem til den og "Kassadamer jeg har elsket og andre fortellinger" leser jeg på akkurat nå, den er bra så langt (har ikke kommet så langt på den ennå da, men uansett liksom) =D Interessant med en sånn oversikt, bøker er <3

Kathleen sa...

Å, da har jeg jo en del å se fram til! (Etter at jeg har lest Gogol :P )

Anonym sa...

Flott, da har jeg fått boktips i dag og :-)