lørdag 12. februar 2011

Milkshakes, bøker, pannekaker, interrail og andre ting


Nå kommer svarene på spørsmålsrunden, det var visst mange flere spørsmål enn jeg husket sist jeg sjekket. Uansett, gøy! (Pluss jeg prøver meg på en slags illustrasjonsbilder, siden bloggen min ellers stort sett bare er tekst.)

Hvilken Velvet Underground-låt liker du egentlig best?

Venus in Furs - seff! Verdens mest sexy sang (i hvertfall i sjangeren rock)!

Hvilken barnebok var du mest glad i som liten? 

Før jeg kunne lese lånte pappa og jeg Dinotopia (forfattet og illustrert av James Gurney) hver gang vi var på biblioteket. Tegningene var så fascinerende og fine, og alt som skjedde også, og så var det noen mennesker som bodde i hytter i trærne, og det var i hvertfall superfint, og nå nylig leste jeg i medlemsbladet til Norsk Turistforening hvor det stod om at sted i Norge (tror det var i Hordaland eller Rogaland) hvor man kan leie telt som henger i træne, og da tenkte jeg på Dinotopia med en gang. Litt senere, da jeg kunne lese, ble det Astrid Lindgren, og da spesielt Mio, min Mio og Brødrene Løvehjerte. Da jeg ble enda litt eldre, ble det Maria Gripes Fjerde rom med heis. Jeg ville også være Lotte med mystisk fortid og bo i et herskapshus på landsens Sverige.



Har du nokre tips til enkle men gode middagar for ein fattig stundent?
Den billigste oppskriften jeg kan er oppskrift på en løksuppe. Ta 6 løk og kutt i skiver + press 2 hvitløksfedd, surr det litt i en gryte sammen med 1 teskje sukker til løken er myk, hell oppi 1 liter grønnsaksbuljong og 1 teskje timian og la det småkoke i 15-20 minutter. Smak til med pepper og salt. Som tilbehør kan du skjære gammelt brød i terninger og steke dem i panne i olivenolje og det krydderet du vil ha, så får du sykt gode krutonger. Sykt billig middag som jeg har lært meg å lage fra denne bloggen (hvor det også finnes flere gode, billige oppskrifter!).


Kva bok har du lest flest gonger?
Opp i årene har jeg ikke lest så mange bøker mer enn én gang. Sylvia Plaths Glassklokken har jeg lest ganske mange ganger, men ikke like mange ganger som jeg leste barnebøkene jeg nevnte tidligere.

Kva song er den finaste du veit?
Jeg aner ikke. Det er som å lete etter nåla i høystakken.

Kva tykkjer du om å drikke vatn med sugerøyr?
Sugerør er forbeholdt milkshake. Gjerne milkshake med fake banansmak eller cherry-chocolate milkshake med glasert kirsebær på toppen!

Har du ei absolutt favorittbok?
Nei, det har jeg ikke. Det er et helt umulig valg.

Kva song høyrer du på når du treng ein lysare deg?
Jeg hører og ser musikkvideoen til Mylos In My Arms. Det er verdens fineste musikkvideo! Sommerstemning på en kald vinterdag.

Hvordan går det med tysken og fransken?
Tysken har jeg ikke fått gjort så mye med, men for tiden går jeg på franskkurs og jeg begynte nettopp på
Françoise Sagans novellesamling Musiques de scènes. Jeg hadde tysk på skolen i åtte år til sammen, men jeg klarte aldri å lære meg det godt nok, det var så vanskelig, systemet var så vanskelig, så å lære seg fransk nå, som har enklere grammatikk, føles som en lek (eller så er det bare jeg som har blitt litt mer lærevillig etter at det ble slutt på tvangen). Jeg begynte å lære meg det i desember, og allerede nå avskrekker ikke en hel fransk bok meg. Det er sykt gøy og jeg begynner å tro at språk kan være min greie likevel.

Hvordan foretrekker du pannekakene dine?

Med masse blåbær og melis!

Hvordan føles det å være BLOGGKJENDIS???
Det er mye gøyere å blogge når jeg får kommentarer i hvertfall!

Har du noen musikaler du liker spesielt godt og i så fall hvem og hvorfor?
Æsj, nei, jeg hater musikaler. Det er noe av det verste jeg vet.

Hvilke tanker har du om lyktestolper?
De er fine. Spesielt de som står helt alene når det snør, sånn som lyktestolpen i den første Narnia-filmen, hvem synes ikke den er fin, og en sånn lyktestople stod også utenfor folkehøyskolen jeg gikk på. En helt ensom lyktestolpe på en åpen tom plass.



Hvilke filmer ser du frem til å få sett fremover?

Tran Anh Hungs filmatisering av Haruki Murakamis Norwegian Wood!!!

Hva liker du å ha på/mellom/under vaflene dine?
Rømme og brunost - på likt. Eller syltetøy og rømme - på likt det også.

Beskriv hvordan det ser ut rundt deg når du er i det perfekte lesemodus.
Hvorsomhelst, nårsomhelst (eventuelt sjekk ut svaret på det siste spørsmålet.)



Hvis du skulle reist noe sted akkurat nå, hvor ville du ha reist og hvordan?
Jeg hadde tatt toget nedover Europa. Gjennom Tyskland, til Paris, og der hadde jeg blitt en stund og snakket fransk og spist croissanter og drukket svart kaffe og røyket sigaretter og lest bøker til frokost, så hadde jeg tatt toget videre til Istanbul og hvem vet når jeg hadde kommet hjem derfra. Eller kanskje jeg hadde dratt til Belgia for å snakke fransk. Det har sin sjarm også. Eller Los Angeles. Der ville jeg stått på longboard, lest Jack Keuroac og sovet på en benk i Venice Beach.

Hva fikk deg til å velge bloggnavnet Sukkerrør?
Bloggen min het mitt fulle navn først (Kathleen Rani Hagen), og så tenkte jeg at det var litt kjedelig og intetsigende, så jeg tok bare det første som falt meg inn og det var Sukkerrør for jeg hadde nettopp postet et album med engansgkamerabilder på Facebook som jeg kalte for nettopp det. Jeg hadde bare tenkt til å ha det midlertidig, til jeg fant noe annet, men det ble aldri til at jeg fant noe annet.



Siden du samler på vitenskapsmuséer, hvilke er i samlingen?
Jeg har VilVite-senteret i Bergen, Norsk Teknisk Museum i Oslo, Experimentarium i København, NTNU Vitenskapsmuseum i Trondheim og The Science Museum i London (som jeg lurer på om jeg skal besøke igjen når jeg skal til England og besøke søsteren min om et par uker). Også har jeg vært på utallige mange natur-historiske, medisinsk-historiske, zoologiske osv. Vitenskapsmuseer er noe av det gøyeste jeg vet, det er som å være barn på tivoli igjen!

Hvilken versjon er best? "Stephanie says" (VU) eller "Caroline says" (Lou Reed)?
Definitivt Stephanie says.

Liker du best ballonger eller såpebobler?
Såpebobler!

Hvilken by i verden har du mest lyst til å bo i?
Akkurat nå står det mellom Paris, Tromsø og Oslo. Ikke særlig eksotisk, noen av delene. Da jeg var yngre ville jeg til New York. Der skulle jeg bli rockestjerne. Haha. Men nå bare stresser tanken på New York meg. Faen, jeg er småbyaktig ass. I hvertfall er jeg ikke særlig metropolisk. Kunne dog bodd i Tokyo littegranne (men det er jo bare fordi jeg har sett altfor mye på film).

Hvor vil du bo når du er pensjonist?
Å, gleder meg til å bli gammel pensjonist, for da skal jeg bo i en sveitservilla med stor hage med kirsebærtrær og hester i. Gjerne rett ved skjærgården. (Jeg er visst sørlending i hjertet.)

Liker du electronica?
Elsker elektronika. Nå hører jeg på Mylo.

Har du noen gang hatt et anstrengt forhold til mat?
Ja.

Blåbær eller kirsebær?
Ja, takk begge deler!

Har du tattovering/kunne du tenke deg en?
Jeg har to stykk. 1) På håndleddet. Nirvana-smileyen. Hjemmelagd. Fikk den da jeg var seksten og drakk whisky for å imponere gutter og Nirvana var the love of my life. 2) En stjerne bak øret. Litt flaut, egentlig, selv om jeg tok den lenge før Helene Rask gjorde den til glamourmodell-stempel.






Pocket eller hardcover?
Pocket. De har de fineste omslagene. I hvertfall hva angår engelskspråklige bøker. Også fordi de er mye lettere å drasse med seg i veska og brette og vri og vende på og ta notater i. Hardcovere er finest å ha i hylla, jeg vet det, men jeg liker ikke å eie bøker, så det betyr ikke noe. Pluss pocket er billigere.

Har du lyst på en kindle?
Det vet jeg faktisk ikke. Jeg liker å bla i bøker og hater å lese på skjerm. Jeg vet at kindle skal være diggere å lese på enn en vanlig skjerm, men jeg er skeptisk likevel. Dessuten har vi regnet ut på det og en må lese tjueto (kjøpte) bøker i året på kindle-en før den er mer miljøvennlig enn papirbøker. Jeg leser lett mer enn tjueto bøker på et år, men de bøkene kjøper jeg jo ikke. Jeg låner dem. Så jeg blir ikke mer miljøvennlig hvis jeg anskaffer meg en kindle. Det er likevel en ting med kindle jeg liker, og det er at jeg bare kan søke på sdeler av sitater, og så får jeg dem opp med en gang, i stedet for at jeg må bla meg gjennom hundrevis av sider for å finne det og det sitatet, noe jeg gjør ganske ofte.

Klarer du å spise med spisepinner?
Til tross for at jeg er halvt guling, så kan jeg faktisk ikke det. Klarer ikke en gang å spise sushi med pinner.

Hører du mye på radio?
Ja! Jeg får masse inspirasjon av å høre på radio. Elsker radio.



PS: Jeg hører ikke på Radio Sør.

Har du noensinne lest ut en bok på rent trass, selv om du virkelig ikke likte den?
Jeg leser ut alle bøker - uansett. Skulle ønske jeg ikke gjorde det, det er så mye dritt jeg har måttet pine meg gjennom bare fordi jeg har denne tvangstanken med å fullføre en bok.

Hvem er favorittrusseren din?
Èn?! Det er jo favorittfolkeslaget mitt; alle er jo enten forfattere eller modeller. Tror jeg må velge Natalia Vodianova - verdens peneste dame, og geniet Vladimir Nabokov - mannen bak bl.a. Lolita.

Hvilket kjærlighetsforhold er yndlings kjærlighetsforholdet ditt, i fiksjonens verden, og hvorfor?
Forholdet mellom Z og engelskmannen hvis navn jeg ikke husker akkurat nå og ikke kan sjekke fordi eksemplaret mitt av Xiaolu Guos A Concise Chinese-English Dictionary for Lovers ikke er i denne leiligheten, men hjemme hos mamma og pappa. Uansett, det er mitt favoritt fiktive kjærlighetsforhold, nettopp fordi det ikke virker fiktivt. De drikker te og bor i Hackney og han sier en dag at hun trenger å se en annen verden enn bare denne, de to i en bydel i London, så han sender henne på interrail i Europa, og hva skjer med det, hvorfor er interrailer alltid et tema i emnet kjærligheten, så hun tar toget under kanalen, først til Paris, siden resten av Europa, og det er så fryktelig ensomt, men var det egentlig mindre ensomt da de var sammen? Og nå skrev jeg egentlig mye mer, men så måtte jeg slette det, for jeg kan ikke spoile denne boken for de som ikke har lest den. Kanskje har jeg en absolutt yndlingsbok likevel, og det er i så fall denne.

Hvis du skulle ha drukket morgente, spist frokost, og delt seng med en bokkarakter for resten av livet ditt, hvem?
Uff, nei, i bøker får man vite altfor mye om karakterene, det finnes ikke en bokkarakter jeg ville levd resten av mitt liv med. (Pluss jeg sykt elsker en mann som ikke er en bokkarakter, og vi skal ha hund sammen. En dag. I sveitservillaen.)



Skjegg vs ikke skjegg?
Skjegg!

Hip hop vs rock?
Hip-hop!

København vs London?
København. Det bare er noe med meg og København.

Kjole vs bukse?
Kjole!



Giraffe vs elefant?
Sjiraff! Det har verdens største hjerte.

Brødskive vs knekkebrød?
Brødskive. Det er det beste jeg vet.

Avocado vs tomat?
Avocado. Dét er det beste jeg vet!

Har du noen gang gått inn i feil hus/leilighet/kasserom og ikke merka det før alle ser rart på deg/tatt av deg skoene/satt deg ned?
Uhm, nei, men sist helg skulle jeg besøke Ena og spille spill og spise scones og da gikk jeg inn i feil blokk.

Hvor lenge er det lengste du har vært borte fra Norge? (ps. Bergen regnes for Norge, selv om kanskje ikke alle bergensere er enige i akkurat det).
To måneder i strekk; København i fjor sommer. Too bad Bergen ikke tells, for der oppholdt jeg meg i åtte måneder - gjennom snø, sol og mye mindre regn enn jeg hadde forventet.

Hvordan rekker du å lese alle bøkene du leser på en måned?
Min kjæreste mener at jeg har stilt dette spørsmålet til meg selv. Jeg har ikke det. Anyways, vi har ikke tv. Og jeg slapper av når jeg leser bøker, så det er aldri et ork. Jeg leser i senga, jeg leser på bussen, jeg leser på do, jeg leser når jeg spiser (hvis jeg er alene), jeg leser mens jeg venter på noe eller noen, jeg leser i alle mellomrom, overalt hvor det passer seg og ikke passer seg.

10 kommentarer:

P sa...

Stephanie Says er definitivt best.

motionocean sa...

jeg syntes Brødrene Løvehjerte var skikkelig skummel og trist da jeg var lita :p
x

Trine sa...

Jeg leser at du samler på vitenskapsmuseer? Hva er det, og hvordan går det an å samle? Er det i bokform du mener?

Kathleen sa...

Trine, jeg mener i som at jeg har vært der. Jeg elsker vitenskapsmuseer, det er så gøy, jeg oppsøker de overalt i verden. Ikke egentlig for å "samle" på dem, men fordi de er så gøye!

Milla sa...

så kosligt innlegg! like sånne spørsmålsrunder asså :)

/ hehe, takktakk, nå vett eg ikje heilt ka du meine med shaky, men eg håpe det e no positivt ;)

Unknown sa...

Hei!
Tusen takk for kommentaren på bloggen! Eg skriv mest for meg sjølv og det er mest kjendfolk som les, så det var artig å sjå eit nytt namn! BLoggen din verkar så fin, og eg gler meg til å prøve ut gulrotsuppa di!

-Kirsti

Anonym sa...

Blåbær på pannekaker er utroleg godt.


Sv: Tusen takk for kommentaren :)
Eg prøvde å google kvifor desserten heite "Russedessert", men eg fant ingen svar, noko som er dumt sidan eg har lyst å finne det ut sjølv.

Karoline sa...

Kjempeinteressant å lese svarene dine og mens en del av meg ikke skjønner hvordan det er mulig å hate musikaler (jeg elsker dem nemlig og er av den oppfatning at det finnes musikaler for enhver smak) så spiller det for så vidt ingen rolle og hovedgreia er vel at det er interessante spørsmål og enda mer interessante svar så jeg likte dette innlegget :)

Kathleen sa...

<3

Siv Marit Ersdal sa...

dinotopiastedet i Rogaland er Prekestolhytta, der er det små stilige hytter som henger i trærne :)
Turen ut til prekestolen er også magisk.