mandag 16. mai 2011

5 på topp filmer jeg gleder meg til å se

Ikke nødvendigvis nye filmer som ikke har kommet på kino allerede, men filmer jeg har notert meg bak øret som jeg ikke har fått sett ennå.

1. Melancholia
Charlotte Gainsbourg og Kirsten Dunst i en Lars von Trier-film om verdens undergang!!! Jeg gleder meg vilt!

2. Los Diablos
Jeg leste nylig om denne filmen i Michael Thomas Fords Suicide Notes, og det var ganske gøy at jeg gjorde det, for den filmen har Francesca Lia Block også skrevet om i en av sine bøker. Jeg har nemlig aldri lest om denne filmen noen andre steder enn i akkurat disse to bøkene, men det kan bli vanskelig å få sett den, for jeg finner ikke noenting om den på nett. Ikke en gang på imdb.

3. Un coeur en hiver
Jeg leste et notis om denne franske klassikeren i Klassekampen og rev det ut og stappet det i lommeboka fordi jeg måtte huske at denne filmen ville jeg se.

4. Castaway on the Moon
Jeg gikk rundt i Oslo og så plakater av denne filmen og tenkte Hva er egentlig det der for noe? og siden satt vi på Dattera til Hagen og drakk kaffe og spiste burgere og snakket om film, og da var det noen sa at Castaway on the Moon var en film og at jeg burde se den.

5. Hiroshima mon amour
Hver gang jeg leser om denne tenker jeg at jeg vil se den. Jeg må begynne å skrive ned filmene jeg vil se, tror jeg, akkurat som jeg alltid skriver ned bøkene jeg vil lese, det er jeg nemlig fryktelig nøye på, ingen bøker skal gås glipp av.

6 kommentarer:

Maren sa...

Jeg har også veldig lyst til å se Hiroshima mon amour. Har hatt boka/manuset på pensum i vår, og synes den var veldig vakker.

Jakob sa...

Castaway er en må-se-film som har fått altfor lite oppmerksomhet. Jeg så den på Film fra sør-festivalen og skrev litt om den i bloggen; http://jacobsbloggen.blogspot.com/2010/10/film-fra-sr.html

Anna sa...

Jeg har ikke hørt om noen av de filmene før nå, men jeg har en lang liste på pc'en med filmer jeg har lyst å se, så kanskje jeg skriver disse opp også.

/Ah, det er bare en tekst. Jeg vet ikke hvor sykkelen min er engang, men jeg har tenkt på å prøve å finne den fram og sykle litt i regnet eller annet fint.

Stakkars sykkelen din. Vi får håpe den fikk et godt hjem, og ikke havnet i en elv, som så altfor mange sykler gjør. Jeg har også tenkt litt på å reise til København, men tror det blir med tanken. Og yay for skriving!

Gratulerer med dagen, forresten!

Synne sa...

Jeg så Castaway on the Moon på søndag, og hadde gledet meg leeenge, og den var like søt og sær som jeg hadde håpet! For ikke å snakke om morsom og uforutsigbar. Kos deg med den! Gratulerer med gårsdagen og bøkene som er på vei, hoho!

Anonym sa...

takk for gode tips, nå gleder jeg meg også til disse 5!

Anonym sa...

Castaway og melancholia er to stk jeg har veldig lyst til å se og! :) og nå jeg enda mer lyst til å se castaway etter alt skrytet i kommentarfeltet her :D