tirsdag 3. mai 2011

Dag én

Herregud, jeg stod opp klokken fem med vilje, jeg har nemlig tenkt til å prøve meg på Haruki Murakami-metoden: stå opp sykt tidlig, altså fem, skrive til elleve-tolv-tiden på formiddagen og ta fri resten av dagen, slik skal jeg skrive fremover nå, hver dag bortsett fra i helgene og i de dagene jeg har eksamen og kanskje noen av dagene før eksamen, for jeg har jo tenkt til å bestå, men det er bare to eksamener igjen før det er sommerferie, og jeg tror det skal holde med noen dagers lett gjennomgåing av pensum (jeg driver nemlig ikke med skippertak, jeg har lest alt pensumet for lenge siden, det gjorde jeg i januar og februar), så, ja, bortsett fra det skal jeg bare skrive på dette nye prosjektet mitt. I dag har jeg allerede skrevet fem sider, og det var fryktelig gøy, og nå tar jeg fri resten av dagen og venter i spenning til i morgen, på om jeg kommer til å klare å fortsette eller på om jeg bare hater det jeg har skrevet, forkaster det og begynner på nytt. Slik jeg ofte pleier å gjøre, dammit. Håper selvsagt ikke på det, for da kaster jeg bort de syv timene jeg har brukt på å skrive i dag. Yeah, elsker skrivemodus.

8 kommentarer:

Johanne sa...

Det høyres ut som ein skikkeleg bra metode, får veldig lyst å prøve! Håpar det fungerer og at sju timars skriving ikkje er vekkasta.

Michaela sa...

Min metode ligner veldig i forhold til at jeg skriver til 12 og så tar fri resten av dagen. Problemet er bare at jeg ikke begynner å skrive før 10 :P Bachelorskrivinga går sakte fremover med andre ord.

Du må skrive hvordan metoden funker da

Anonym sa...

Bra opplegg! Jeg liker også å stå opp tidlig og jobbe. Fem er kanskje i overkant optimistisk, men jeg gleder meg til å høre hvordan det går. Hvis du klarer det smertefritt og med stor produksjon, skal jeg vurdere å forsøke selv også.

Kathleen sa...

Jeg klarte jo ikke å ta fri etterpå da, nå sitter jeg her og fikler på de 5 siden som ikke lenger er 5, men 7, og finpusser, dette er IKKE det Haruki Murakami gjør. Uæh

Elisabeth sa...

Bra! Gleder meg til å høre hvordan det går.

Jeg har også prøvd å kopiere andre forfatteres metoder, men jeg gir alltid opp altfor lett. Håper du er mer standhaftig! Og jeg tror ikke på å følge andres metoder slavisk, du må tilpasse til det som passer for deg. Det høres ut som du har fått en bra start ihvertfall.

Kanskje hadde det vært lurt å bruke tiden bare på å skrive, ikke gi deg selv lov til å lese igjennom eller forandre fra dag til dag? Det er mulig du leser teksten med helt andre øyne om du leser alt sammen under ett for eksempel i juli, at det som er dårlig en time etter at du skrev det, plutselig ikke er så dårlig likevel når du får avstanden.

Uansett, lykke til! :)

Haruhi sa...

Wow. Jeg er evig imponert over folk som makter å stå opp tidlig for å skrive/ gjøre noe som helst annet enn tarifflønnet arbeid. Jeg lurer litt på om den greia med å stå opp tidlig for å skrive er en greie som fungerer fordi det faktisk er fint å stå opp tidlig og ha stillhet og ro - eller om den fungerer fordi den er en såpass etablert greie.

Kathleen sa...

Elisabeth, jeg tror heller ikke på å følge andres metoder slavisk, men jeg jobber mye bedre om morgenen og formiddagen, og jeg hadde en teori om at hvis jeg står opp tidligere, så blir det flere timer morgen/formiddag, hvis du skjønner? Hvis jeg står opp 7 blir det bare fem timer morgentimer, men hvis jeg står opp 5 blir det syv timer morgentimer. En skulle jo tro at det forflyttet seg da, at jeg bare ble sliten tidligere, men nei. Jeg blir sliten i hodet i 11-12-tiden uansett når jeg begynte å jobbe. Og der er også svaret jeg vil si deg, Haruhi, jeg elsker å stå opp tidlig. I påsken stod jeg opp halv syv hver dag, først gjorde jeg det fordi jeg skulle ha god tid til semesteroppgaven, men så ble jeg ferdig med den, men fortsatte å stå opp tidlig. Jeg får rett og slett gjort mye mer nyttig ut av dagen hvis jeg står opp tidlig. Hodet mitt blir ukonsentrert når det lider mot ettermiddagen - rett og slett.

Anna sa...

Pga avstanden til skolen må jeg stå opp kvart over fem hver dag, men det gjør ingenting når jeg er vant med det. Og jeg fungerer definitivt bedre tidlig på dagen, og jeg føler jeg får mer ut av dagen med å stå opp tidlig. Så det høres ut som en veldig fin metode.

Hei fra meg, en ny leser forresten.