søndag 15. mai 2011

Om trær i California/Francesca Lia Blocks verden

For noen dager siden skrev jeg om Francesca Lia Block og at hun skriver om jacarandatrær. Jeg visste ikke da hvordan de ser ut, men nå vet jeg det, og her skal dere få se.



Jeg leste også på wikipedia om dem, og jacarandatrær er en samlebetegnelse for 49 forskjellige planter. Jeg vet ikke hvilken art som er avbildet på første bilde, men på andre bilde er det avbildet en blå jacaranda, Jacaranda mimosifolia. Jeg leste også noe som gav veldig mening ettersom Francesca Lia Block nesten alltid lar bøkene sine foregå i California:

In California, jacarandas are known as the trees that bloom twice a year [...]


Et annet tre Francesca Lia Block ofte nevner i bøkene sine, er joshuatrær. Det latinske navnet er Yucca brevifolia og den tilhører agavefamilien, altså er joshuatreet en fjern slektning av planten som det blir lagd tequila av. I likhet med jacarandatrær, finner man også joshuatrær i California. Faktisk har den gitt navnet til en hel nasjonalpark der: Joshua Tree National Park.


Og mens vi er inne på California, visste dere at palmer ikke er en naturlig del av floraen i Los Angeles? De ble plantet der for circa hundre år siden, og siden palmer har en circa levetid på hundre år, må byen snart ta stilling til om de vil bli palmeløse eller om de skal beholde imaget og erstatte de gamle palmene med nye, og det er det jo ikke en gang sikkert at de har råd til, nesten konkurse som staten California er og det faktum at det er snakk om et tusentalls trær.


Her i Norge i disse dager, tenker vi derimot litt på bjørk og furu.



Kilder:
Wikipedia.
Joshua Tree National Park.
Sindre Kartvedts
La-La-Land: Hvordan California-drømmen erobret virkeligheten.

Bilder:
TittaFroskens tankesprang
Naturbildebasen
weheartit.
L.A .Places.
denne bloggen,

og denne.

2 kommentarer:

Haruhi sa...

Åh! De var finere enn jeg trodde. Koselig med trivia innlegg. Forresten. Det virker som om kommentarene på innleggene som dødde og gjenoppstod har gått dukken, så jeg får spørre igjen: hvis jeg skal lese FLB, hvilken bok starter jeg med?

Kathleen sa...

Jeg begynte å lese FLB da jeg var 16, og da var min første 'Weetzie Bat', uten at jeg likte den så godt. Det var så merkelig or rart og jeg skjønte ikke hva som var så big deal med Los Angeles, men så leste jeg 'Cherokee Bat & the Goat Guys' og da ble jeg mer vant til skrivestilen og deretter leste jeg 'Witch Baby' og da var jeg solgt.

MEN, det var da jeg var 16. Og jeg lurer av og til på om dét er grunnen til at jeg liker henne så godt, at jeg bare har lest henne hele tiden siden da. Jeg lurer av og til på om jeg hadde likt henne så godt hvis jeg begynte på henne nå. Jeg har nemlig prøvd å prakke henne på flere venninner av meg, men de har ikke likt henne noe særlig, og da var det 'Echo' og 'Violet & Claire' jeg lånte dem, to av mine favoritter. Så jeg burde kanskje droppe de to som førstebøker, og heller anbefale novellesamlingen 'Girl Goddesses #9.' Eller kanskje 'Necklace of kisses.' Ja, den, den anbefaler jeg, den er litt mer "voksen" enn de andre nevnte. :)