fredag 29. juli 2011

slik sommeren er 2

fersken er det beste jeg vet
blåbær er det beste jeg vet (sier jeg på skogstur og når vi lager pannekaker)
vaniljeyoghurtnøtter er det beste jeg vet (sier jeg på kiwi når jeg tar meg en i smug lik jeg så folk spise en drue eller to i fruktavd. da jeg var liten)
kysten havet skjærgården fjorden strendene er det beste jeg vet
å stå på en fjelltopp er det beste jeg vet

iskrem er det beste jeg vet (limefudge yoghurt, kirsebær & sjokolade, lakris, pistasj, pinneis med tjukt sjokoladetrekk som man brekker store flak av med tennene)
kjæresten min er det beste jeg vet (tenker jeg når vi sitter på bussen på vei hjem)
å se på alle jentene som går med fine kjoleantrekk når det er sommer er det beste jeg vet
husj vekk med buksene og alle de tunge skoene og kåpene

å skrive er det beste jeg vet
(eller, nei, mere følelsen etterpå, av å ha gjort det)
makrell er det beste jeg vet:
stekt
med agurksalat poteter en skvett rømme og persille
og reker loff majones sitron
(sørlandssommer er det beste jeg vet tydeligvis)

å bli bergtatt av bøker er det beste jeg vet
(det er ikke det beste min kjæreste vet)
kokosmelk er det beste jeg vet
(jeg skulle nesten ønske det var kokosmelk i all mat i hele verden)
å drikke kaffe/grønn te ute på trappen om morgenen er det beste jeg vet
faktisk...
morgener er det beste jeg vet
frokoster er det beste jeg vet
denne stillheten

utsikt er det beste jeg vet
jeg samler på dem

lys er det beste jeg vet
alt slags lys
(men jeg er ikke redd for mørket)

å være barbeint er det beste jeg vet
men raggsokker er jo også det beste jeg vet
(du vet, kakao og ullteppe og sånt når det hyler ute)

snø er det beste jeg vet
men jeg får dårlig samvittighet av å si det
(og dårlig samvittighet er ikke det beste jeg vet)
siden det er juli
i dag

2 kommentarer:

Nøve sa...

<3

Bringebær er det beste jeg vet. En hel korg, med vaniljesaus over.

Åshild sa...

Denne bloggen må være noe av det beste jeg vet.