onsdag 3. august 2011

Bøkene jeg leste i juli, del 4

16. THE BRIDGE OF SAN LUIS REI av Thornton Wilder ¤ ¤ ¤ ¤
Denne boka handler om mange forskjellige mennesker hvis ene ting de har til felles er at de alle dør i det en bro, som har stått der i evigheter, plutselig gir etter. Også handler den om familiene deres, over generasjoner, og siden dette i tillegg skjer i Sør-Amerika, klarer jeg ikke la være å tenke på Gabriel Garcia Marquez. Som om dette er light-versjonen av f.eks. Hundre års ensomhet. Ikke at jeg mener noe negativt med det. For all del, dette er en interessant bok med mange fine tanker.

17. THE STRANGE CASE OF DR. JEKYLL AND MR. HYDE av Robert Louis Stevenson ¤ ¤

Det er noe med meg og klassikere som ikke fungerer helt. For eksempel så leste jeg Jules Vernes Journey to the Centre of the Earth tidligere i juli og den syntes jeg var dritkjedelig. The Strange Case of Dr. Jekyll and Mr. Hyde var likeså.

18. A MERE INTERLUDE av Thomas Hardy ¤ ¤ ¤ ¤

En liten novellesamling hvor jeg likte novellene A Mere Interlude og An Imaginative Woman best. De var vittige og hadde noen gøyale vrier på slutten begge to.

19. THE DEATH OF IVAN ILYICH av Leo Tolstoj ¤ ¤ ¤ ¤

Denne plukket jeg med meg fordi det stod et sitat av Zadie Smith på forsiden. Hun liker den visst kjempegodt og jeg elsker Zadie Smith, hvis hun sier hun liker noe, så må det være bra, og så skader det jo heller ikke at det er Tolstoj, for han liker jeg jo. Og det viste seg å stemme, det er en bra bok. The Death of Ivan Ilyich er fascinerende, interessant og intelligent, og den har en spesiell stemning over seg som jeg falt helt inn i. Jeg liker Tolstoj bare bedre og bedre (imotsetning til en annen russer, Tjekhov, som jeg bare liker mindre og mindre).

20. VAR DU DER FOR MUSIKKEN av Mari Tveita og Ida Eline Tangen (red.)
Kilde

Dette er en festivalantologi (gitt ut i samarbeid med Hovefestivalen) som jeg selv er med i og derfor ikke vil si så mye om (jeg er redd det kanskje hadde blitt litt teit av meg?), annet enn at favorittene mine i denne er Maren Berg Dybviks diskusjon nr.1284943 med mamma om å få dra og Tom Ingar Eliassens tekster som er uten tittel, foruten min selvfølgelig (jeg vet ikke hva janteloven er), og at det går ann å få kjøpt den her.

21. ROM VED HAVET, ROM I BYEN av Frode Grytten ¤ ¤ ¤
Kilde

Dette er en novellesamling hvor alle novellene tar utgangspunkt i hvert sitt Edward Hopper-maleri. Jeg synes novellene blir litt for like hverandre, jeg synes det handler mye om kjærligheten, fremmede mennesker, bilkjøring og fotografering. Etter å ha lest alle sammen føler jeg at jeg kan oppsummere hele Rom ved havet, rom i byen med disse få ordene. Men, likevel er det fint å lese Frode Grytten, og novellene jeg liker best er Sollys i en kafeteria og Nærme seg en by.

22. SWEET LITTLE LIES av Lauren Conrad ¤ ¤ ¤
Jada. Ikke bare leser jeg én bok av Lauren Conrad i sommer, men to. Jeg måtte jo følge med hva som skjedde videre etter at L.A. Candy sluttet så brått. Og jeg skal sannelig lese Sugar and Spice også. En dag.

6 kommentarer:

johanne sa...

jeg vil lese din tekst og maren sin tekst!!!!!

Anna sa...

Jeg lånte "Dr Jekyll and Mr Hyde" i går, søt tilfeldighet, hihi.

maren sa...

hihi boka vår! den er så fin. og jeg blir så glad når du skriver sånne fine ting om meg. sitter og smiler med katten ved siden av meg. tusen takk. din tekst var en av mine favoritter også. kjenner meg igjen.

det står i boka at du er litteraturstudent, har du lyst til å utdype det litt mer? hva driver du med og sånt? :)

Sandra Olsen sa...

Screw janteloven! :)

Kathleen sa...

Maren, haha, jeg fikk beskjed om å skrive noe om meg selv og hva jeg tidligere har utgitt, og jeg har ikke utgitt noe særlig før (annet enn i diverse mindre magasiner), og jeg var egentlig ikke litteraturstudent da jeg skrev det til dem heller, men satset på å bli det nå til høsten, bare sånn at Flamme skulle få NOE om meg annet enn bare at jeg bor i Kristiansand... men nå skal jeg begynne på litterarturvitenskap da (siden jeg kom inn), i Bergen, jeg kan ikke si så mye om det, for jeg har ikke begynt ennå, annet enn at jeg gleder meg masse og flere av mine norske, litterære helter har gått på det samme!

Oda Åsgard sa...

re: tusen takk :) vi deler nok kjærligheten for bøker, du. jeg leser heller en bok enn å se en film :)