tirsdag 2. august 2011

Siden det er sommerkveld og vi sitter her og hører på Broken Social Scene og jeg allerede har lest tre bøker i dag og må gjøre noe annet

(Disse spørsmålene er fra en svensk blogg, og jeg gidder ikke oversette.)

Favoritbok i barndomen?
Barndommen er ikke så kort som den av og til kan virke som. Altså jeg hadde flere yndlingsbøker i løpet av årene den varte. Dinotopia (fra før jeg kunne lese), Astrid Lindgrens Mio, min Mio og Brødrene Løvehjerte og bøkene om Marikken, Maria Gripes Fjerde etasje med heis, Roald Dahls Heksene og Mathilda.

Vad läser du just nu?
Tøyengata - et nyrikt stykke Norge av Tone Huse, I Adams fotspor av Thor Heyerdahl (som jeg har holdt på med siden juni; kult at han var med i Explorer's Club, han kunne mye fet, men å skrive var han ikke særlig god til) og novelleantologien How Beautiful the Ordinary, redigert av Michael Cart.

Dålig bokvana? 
Jeg gir aldri opp å lese en bok - uansett hvor jævlig/kjedelig den er. Det burde jeg virkelig slutte å gjøre. Sånn som det er nå ender jeg bare med å kaste bort tid på dårlige bøker.

Vad har du för tillfället hemlånat från biblioteket?
Jeg var på biblioteket senest i dag faktisk, så jeg har en del biblioteksbøker liggende. Jeg har:
Tøyengata - et nyrikt stykke Norge av Tone Huse
For det er sånn jeg ror av Mia Berner
Ikke noe av dette står om livet av Hege Susanna Bergan
Utestengt av Kolbein Falkeid
Harens år av Arto Paasilinna
Min kamp 3 av Knausgård
Pixley Mapogo av Tore Renberg
Helhjertet på en annen måte av Stig Larsson
Ellevte roman, bok atten av Dag Solstad
I de brente restene av alt du har lovet meg av Nils Christian Moe Repstad
Et ansikt som minner om norsk politikk av Geir Gulliksen
Smaken av fløyel av Sarah Waters

Har du en läsplatta?
Nei, men jeg ønsker meg det! Faktisk må jeg anskaffe meg det ASAP.
Föredrar du att läsa en bok åt gången eller flera på en gång (slalomläsning)?
En miks av begge deler. Det vil si at jeg kan krysslese bøker i forskjellige sjangere. Jeg kan lese en diktbok samtidig som jeg leser en chic lit. Jeg kan lese en tung, russisk roman samtidig som jeg leser en Francesca Lia Block.

Sämsta boken du läst i år?
Novelleantologien
Elskar, elskar ikkje, Roman av Audun Mortensen, A Spot of Bother av Mark Haddon, Sov eller snakk om kjærlighet av Bjørn Esben Almaas, Noe i meg er sterkere enn jeg av Astrid Høgevold og Journey to the Centre of the Earth av Jules Verne. (Og nå har jeg ikke en gang tatt med alle de ræva diktsamlingene.)

Bästa boken du läst i år?
Skal vi se. Tove Nilsens Nede i himmelen, Francesca Lia Blocks Necklace of Kisses (som jeg allerede har lest to ganger) og How To (Un)Cage A Girl, Knausgårds Min kamp 2, Hamsuns Mysterier, Lukas Moodyssons Døden & Co..

Hur ofta läser du utanför din egen bekvämlighetszon?
Jeg leser alt, jeg. Bortsett fra krim. Det leser jeg aldri.

Vilken är din läsebekvämlighetszon?
Jeg er ikke særlig flink med sjangere og perioder, men jeg har lagt merke til at jeg er veldig glad i oppvekstromaner og at jeg leser veldig mye norsk (og skandinavisk) litteratur. Kanskje fordi norsk er språket jeg føler meg mest fri i når jeg selv skriver.

Kan du läsa på bussen?
Jeg kan lese litt på kortbussen, men ikke på langdistansebussen. Da får jeg bare vondt i hodet. Jeg foretrekker i grunnen musikk på bussen.

Vilken är din favoritplats att läsa på?
Jeg vet ikke, jeg leser overalt. Men for tiden steiker sola, og da har jeg foretrukket å ligge på stranden i bikini og lese.

Vad anser du om att låna ut böcker? Regler?
Jeg gir dem bare bort, så slipper jeg å tenke på at jeg må få dem tilbake.

Viker du hundöron i dina böcker?
Ja, de er fullt av dem. Jeg eier ikke respekt for bøker whatsoever. Det er ikke bøker i seg selv jeg liker, men litteraturen.

Skriver du någonsin i bokens marginaler?
Nja, jeg pleier ikke å ha behov for det, men jeg understreker hele tiden. Med penn, aldri blyant.

I studierelaterade böcker då?
Nei, men jeg bruker markeringstusjer.

Vilket är ditt favoritspråk att läsa böcker på?
Norsk! Definitivt. Det er mitt favorittspråk i hele verden.

Vad får dig att älska en bok?
Når jeg ikke klarer å legge boka fra meg. Når jeg avlyser sosiale avtaler fordi jeg heller vil lese videre i boka. Når jeg svir toasten fordi jeg glemmer alt annet enn boka. Når det gjør vondt i hjertet å lese boka. Når jeg ikke klarer å holde kjeft om boka. Når jeg tenker Akkurat sånn er det når jeg leser boka.

Vad inspirerar dig att rekommendera en bok?
Etter hva jeg tror passer vedkommende jeg anbefaler bøker til.

Favoritgenre?
Vanskelig. For tiden sluker jeg diktsamlinger.

Genre du sällan läser (men önskar att du gjorde oftare)?

Nja. Kan ikke si jeg ønsker meg noe sånt.

Favoritbiografi?
Elsker Simone de Beauvoirs En veloppdragen ung pikes erindringer hvor hun skriver om oppveksten sin. Sånn ellers er jeg ikke så veldig glad i biografier.


Har du någonsin läst en självhjälpsbok?

Nylig leste jeg Debra Olliviers What French Women Know og den var litt selvhjelpsaktig.

7 kommentarer:

Hilde sa...

Jeg er fascinert av hvor mye du rekker å lese :)

Hvilket BA-program skal du begynne på? Allmenn litt.vit eller Estetiske studier?

Katrine Ü sa...

sv: ai, flaks for deg at du kom inn på det du ville! :D litt verre for broren din kanskje? men det fine er jo at det går jo an å søke om igjen neste år for eksempel? :) det blir nok uansett spennende.

skulle ønske jeg var flinkere til å lese bøker, egentlig. det er jo skikkelig herlig å ha en bok man liker og blir borte i, om kveldene og sånt. men jeg .. gidder liksom ikke. får prøve igjen til høsten. bokårstid! c:

Kathleen sa...

Hilde, jeg skal begynne på allmenn litt.vit.! (Og jeg gleder meg noe innmari! :D )

Haruhi sa...

Nei, herregud, nå skulle jeg ønske at lesebrett het leseplate på norsk! For det hørtes mye morsommere ut. Jeg skal kjøpe meg en leseplate så snart sparegrisen min har blitt tjukk nok. Gleder meg.

Anna sa...

Åh, jeg glemte helt Mathilda, jeg. Husker jeg likte den veldig godt, men den ligger igjen i barndomshjemmet.

/ Jeg har tatt en liten pause fra Innsirkling, faktisk, fordi jeg må få lest Ulovlig Norsk før jeg må levere den tilbake siden den har kortere frist enn andre bøker. Men det jeg har lest hittil i Innsirkling kjenner jeg meg skremmende mye igjen i; hvordan mine forhold til andre mennesker er og sånn. Vet ikke hvor godt jeg liker akkurat det. Men brevene er veldig fine.

Kristina Kvåle sa...

så fin liste! kanskje eg skal ta å låne den? ;)

Synne sa...

Haha, jeg får lite lyst til å lese "ræva diktsamlinger", men blir nysgjerrig på Beauvior! Har vært såvidt innom henne i ex.phil.-sammenheng og i medievitenskapen. Jeg pleier heller ikke å legge fra meg bøker, selv om jeg ikke liker dem og vet at det er brotkastet tid å lese dem ut - det har med stolthet å gjøre, haha.