søndag 19. august 2012

Edith Whartons landsted

Jeg har ikke lest Edith Wharton, men jeg har lest om henne. Det har jeg gjort i Vogue-artikkelen The Custom of the Country: Vogue Re-creates Edith Wharton's Artistic Arcadia. I motsetning til sin venn Henry James, var Edith Wharton en rik forfatter. Hun brukte noen av pengene sine på et landsted i Lenox, Massachusetts. Der hang hun ut med Theodore Roosevelt, Henry James, diplomater og kunstnere og jeg vet ikke hva av elitefolk. Dette har altså Vogue, rettere sagt Annie Leibovitz, prøvd å gjenskape i denne artikkelen.

Og det er med bildene det begynner å bli interessant (det var i hvertfall det som fikk meg til å klikke meg inn på saken): Det er nemlig ingen ringere enn (verdens vakreste kvinne) Natalia Vodianova som portretterer Edith Wharton og forfatteren Jeffrey Eugenides som portretterer Henry James. I tillegg dukker også Jonathan Safran Foer opp på et av bildene, som Edith Whartons arkitektvenn Ogden Codman Jr. Andre å nevne er Elijah Wood som sjåføren, og kunstneren Nate Lowman som skulptøren Daniel Chester French, som hadde studio ikke så langt fra Whartons landsted. Måtte bare vise det. Også liker jeg bildene veldig godt! Resten kan dere se her.






Ingen kommentarer: