søndag 9. desember 2012

Året 2012: Januar-mars


















50 cent

JANUAR
Første januar våkner jeg opp i Los Angeles. Vi spiser frokost på Coffee Bean & Tea Leaf (gresk yoghurt, blåbær, granola og kaffe) før vi tar taxi til LAX og flyr hjem til Norge. Tilbake i Bergen sier jeg til kjæresten min at jeg har bestemt meg for at jeg ikke er smart nok til å studere på universitetet, men at jeg fullfører det kommende semesteret. Jeg oppdager Lana Del Rey, og den dagen jeg gjør det ser jeg på musikkvideoen til 'Born to Die' minst tretti ganger etter hverandre. Jeg kjøper meg lesebrett fra Amazon og Bibelen for ti kroner på Fretex for å lese Jobs bok, og etter å ha lest den tenker jeg om den de samme tankene som jeg tenkte da jeg fikk høre historien om Job for første gang på barneskolen: At Gud oppfører seg barnslig som et obsternasig barn. Jeg leser også Stig Sæterbakken for første gang, og kort etterpå leser jeg på Twitter mens jeg sitter i et auditorium i en forelesningspause at han er død. De beste bøkene jeg leser er Min kamp 4 og 5, mens den dårligste er så dårlig at jeg ikke en gang gidder å nevne den.




FEBRUAR
Den første helga i februar tar jeg toget til Kristiansand hvor jeg spiser varme rundstykker til frokost, sender opp kinesiske lykter i nattelufta og kjører rundt i bilen til mamma mens jeg hører på National Rap Show. Helga etterpå tar jeg toget til et snødekket Lillehammer mens jeg leser Joseph Conrads Heart of Darkness. På vorspiel/fest har vi Lana Del Rey-allsang og jeg snakker mye om livets ikke-mening, om hvor fantastisk USA er og Kerouacs On the Road mens jeg drikker vin jeg finner på kjøkkenet etter at noen har tatt romflaska min. What goes around comes around. Jeg leser en haug med poesi, ønsker meg som vanlig en husky, overhører samtaler i kantina, går på konsert i Grieghallen og klarer å få med meg kjæresten på Bertolt Brecht på Den Nationale Scene. Kjøkken av Banana Yoshimoto og Mrs. Dalloway er de beste bøkene jeg leser, mens 48 rue Defacqz av Hanne Ørstavik er like umulig å like som tittelen er å si.





MARS
I mars skriver jeg en oppgave om Hamlet og jeg leser motvillig i tidsskriftet Fett fordi det er en artikkel om Sara Stridsberg i det (men jeg passer selvfølgelig på å ikke bli sett offentlig med det). Jeg gjør narr av kvinnedagen (som jeg gjør hvert år), men feirer verdens poesidag og baker rundstykker (fra ferdigblandet pose seff) til lunsj flere ganger. Jeg kjøper bøker på bruktmarkeder som jeg blir tvunget på av kjæresten min, men ser på det som en slags byttehandel siden jeg på den andre siden klarer å få ham med på tur opp Løvstakken (selv om jeg får høre disse setningene flere ganger: "Er vi fremme snart?" og "Hvor langt er det igjen nå?"). Jeg tror det er blitt vår, tar fram tøyskoa og spiser bringebærsjokoladeis selv om det egentlig er veldig kaldt. Jeg leser flere bøker av Francesca Lia Block, og finner en krimbok jeg liker: Cash av Jens Lapidus (som forøvrig må være Sveriges kjekkeste forfatter). På TV ser vi på Revenge og Californication, selv om vi egentlig begynner å bli lei av den siste og Hank Moody begynner å bli patetisk. Den siste dagen av måneden begynner påskeferien og vi tar toget til Kristiansand og kjæresten min er sur for at jeg insisterer på at vi skal ta toget og ikke fly, mens jeg snakker om hvor romantisk det er å reise med toget og vente på stasjoner, akkurat som i A Love Song for Bobby Long, som får meg til å huske at jeg må låne McCullers The Heart is a Lonely Hunter, som igjen får meg til å tenke på Alexa Chung fordi hun en gang tvitret om at hun hadde lest den for andre gang og digget den fortsatt. Novellesamlingen The Rose and the Beast av Francesca Lia Block og miniromanen Bonsai av Alejandro Zambra er de beste bøkene jeg leser, mens den nynorske oversettelsen av Dantes gudommelige komedie nesten tar knekken på meg.

Ingen kommentarer: