fredag 21. desember 2012

Året 2012: Juli-september






JULI

Det er en dårlig sommer dette året, men når det er fint kjøper jeg kirsebær og setter meg i parken. Antall bad i sjøen kan jeg telle på fingrene. Vi besøker kolonihager og går opp Preikestolen. Vi bytter på å drikke øl og spise iskrem på Fiskebrygga. Jeg spiser opp alle markjordbærene på Odderøya og hjemme i hagen til mamma og pappa plukker jeg moreller og lager pai med mine hittill uoppdagede paideigskills. Vi ser First Aid Kid på Kilden, jeg hører på 'Emmylou' på repeat og det finnes netter hvor jeg går hjem med nakne legger. Ta vare på mamma av Shin Kyung-Sook får meg til å grine, selv om jeg vet at den er sentimental og at det er meningen, men jeg innrømmer det likevel. Jeg leser enda en bok av Iain Banks, Walking on Glass, og den er ikke det spor dårligere enn The Wasp Factory. En tilfeldig diktbok jeg leser på biblioteket mens jeg venter på noe eller noen er den dårligste boka jeg leser i juli.





AUGUST
August er måneden vi spiser hamburger på Café Generalen i Ravnedalen flere ganger, jeg løper halvmaraton sammen med min bror og jeg sykler til Høllen på min nye, hvite sykkel. Ikke lenge etterpå tar jeg med meg sykkelen på toget til Bergen hvor jeg flytter inn i et kollektiv i Sandviken. For første gang i mitt liv bor jeg "alene" og har mitt eget rom. Jeg låner en haug med bøker, sykler til parker og leser før regnet begynner (og ikke slutter før det begynner å snø i desember), og begynner å spise knekkebrød istedenfor middag. Foruten sykkel er det flere ting jeg anskaffer meg denne måneden: Presskanne, sil, en rosa kontorstol, pult, iPhone, Instagram og mursteinene The Norton Antology of American Literature Volume 1 & 2. Novellesamlingen Ville veier av Annie Proulx får meg til å ønske meg til en ranch i Wyoming, mens Utro av Håkan Östlundh er irriterende dårlig.





SEPTEMBER
I september besøker jeg Oslo flere ganger, jeg er på både poesifest og bokbloggertreff, flere loppiser og bakgårdssalg på Tronsmo, sågar et besøk på Oslo legevakt rekker jeg. Jeg spiser en kjempegod pad thai mens jeg bekymrer meg for å gå tom for strøm på iPhonen. Jeg besøker en venninne jeg ikke har truffet på over et år, men som fortsatt hører på den samme musikken. En annen storby (men ikke hovedstad) jeg besøker er Amsterdam, hvor vi sykler, går på vitenskapsmuseum, ser på Rembrandt og spiser fårepølse på et bakeri som glemmer å gi meg smoothien jeg bestiller. Hjem tar jeg med meg en flaske gin og godteri med kunstig banansmak (jeg digger det). Til tross for at det er en svært litterær måned på mange måter, leser jeg bare middelmådige og dårlige bøker denne måneden, jeg klarer simpelthen ikke å si at en bok skiller seg positivt ut fra bermen. Lettere går det den andre veien: Den dårligste boka jeg leser er Mamma er en countrysang av Cathrine Evelid. Jeg kvier meg fra å kalle den litteratur, og den er i skrivende stund (begynnelsen av desember) årets dårligste bok.

1 kommentar:

Anonym sa...

Jeg dør av hun dama bak dere på det fjerde bildet!!! Fotokunst!