torsdag 1. august 2013

Österbotten

Tidligere i sommer var jeg (som såvidt nevnt) en tur til Vasa i Österbotten, Finland. Det tenkte jeg at jeg skulle blogge litt om. 


Vi tok toget fra Helsingfors på formiddagen. Det var en varm dag, man ser det kanskje ikke på bildet, men det var tjuefem grader C eller. (Bildet er forøvrig ikke av Helsingfors stasjon, men en stasjon vi passerte på veien. Jeg kan ikke huske hvilken, er ikke sikker på om jeg tok noen notis av det da vi var der heller.)


Da vi kom fram dro vi på en finsk pizzakjede. Noen av oss spiste Pizza Berlusconi. Den har fått sitt navn etter at Berlusconi m.fl. (bl.a. en fransk statsmann) sa at det finske kjøkkenet var verdens dårligste kjøkken. Pizzaen var av grov speltbunn med reinsdyrkjøtt og kantareller, slettes ikke så verst. Det hører forresten med til historien at vi spiste denne pizzaen på dagen etter at det ble kjent at Berlusconi fikk seks (syv?) år i fengsel. Det måtte man jo feire litt.



Biblioteket i Vasa.



En ettermiddag var det så varmt at jeg gikk inn på biblioteket og leste litt i The Serialist av David Gordon.


Noe det var flere av i Vasas bybilde. 




finnish
I Vasa måtte jeg i sauna. Den lå i tiende etasje på hotellet.

Ja, for vi bodde på hotell, og det beste med hotell er...


HOTELLFROKOST! <3 <3 <3

(Surprise, surprise.)






En dag dro vi på ekskursjon til friluftsmuseet Stundars.




Der bodde Nisse og Nasse.


Rabarbra.


Knekkebrød i taket.


En bolle.


Jeg begynte å tenke litt på Emil i Lønneberget.
astrid



Der hadde vi piknik.




Vasa togstasjon.
train


En dag bestilte jeg en rød fisk (kan ikke huske hvilken, kanskje var det ørret), og fikk en hvit fisk. Det går ikke. Sånn kan ikke en restaurant bare gjøre.


En annen dag spiste jeg 'Sommar Worschmack smörgås' til middag. Det er en smörgås med kjøttdeig, lam og ansjos. Visstnok favorittretten til Mannerheim - med schnapps til.
spes

Men før smörgåsen spiste vi snegler som forrett. Det var litt sånn spikersuppe: Smakte mest oljen og hvitløken den var rullet rundt i.
snails

En av dagene dro vi til Kvarken, et spesielt landskap hvor det som tidligere var hav gror slik at det i stedet blir en masse innsjøer. Landskapet er så unikt at Kvarken er på Unescos verdensarvliste. Først dro vi med båt dit.




Her har jeg prøvd å ta bilder av landskapet fra en utkikkspost (noe jeg egentlig ikke liker å gjøre, for naturlandskap kommer aldri til sin rett på bilde):





Her ser man hvordan det har vokst seg et skille mellom en ny innsjø til venstre og det som før var havet til høyre. Nå er det vokst enda mer og vannet som er på begge sidene av skillet er innsjøer.



I Kvarken vokser det bl.a. havtornbusker.



Det bor også mygg der som ikke kjenner sin like. Vi ble advart før vi dro at vi burde spraye oss med myggspray etc. Jeg tenkte: Pfft, man tåler vel litt mygg, jeg har vært borti mygg før, telta og vært på hyttetur, jeg er ingen pyse osv. Det tenkte de fleste før turen. Det viste seg at myggen var noe helt beyond all tidligere mygg vi noen gang hadde støtt på. Den stakk seg gjennom tre lag med klær (inkludert dongeribukser), og det var syyyykt mange av dem.

Men det var gøy for det.

Og de var ikke det eneste dyret som bodde i Kvarken. Der bodde også importert skotsk høylandsfe.




De var skikkelig fine og bodde der for å holde litt styr på gresset. Svømme kunne de også. Jeg håpte at det skulle skje mens jeg var der og kunne se det, og ja, det skjedde! Jeg har aldri sett kyr svømme før. 

Markjordbær var det også i Kvarken.



Til tross for regn og mygg, var det en gøy tur! Etter noen timer uti skogen og det våte landskapet, satte vi oss på bussen tilbake til Vasa. Der hoppet jeg rett i saunaen. Det var sykt digg. 

Ingen kommentarer: