mandag 25. november 2013

Takk til hvalene

I dag hadde jeg matematikkeksamen og det gikk dritbra. Hvis jeg ikke får en 6-er er det en skandale. Hvem kan jeg takke det for? (Bortsett fra en god lærer og en dr. ing. pappa som bærer over med alle mine spørsmål om funksjoner og derivasjon?) Jo, hvalene, og alle de andre dyra i havet. Jeg har nemlig tenkt til å bli biolog og en dag jobbe for SeaShepherd (eller WWF e.l.). Jeg tenker nemlig på dem hver gang jeg lurer på om jeg heller skal gjøre noe annet enn matematikkleksene. Jeg gjør dette for hvalene, tenker jeg, rokkene, fiskene, haiene, det biologiske mangfoldet i havet, og da er prioriteringen lett. Det er fint med et overordnet mål med livet som er viktigere enn alt annet.

(Og nei, jeg tuller ikke nå. Mener det.)

Nå er det juleferie (fra skolen) og jeg feirer med å lese videre i Ragnar Kvams biografi om Thor Heyerdahl, Mannen og mytene. Jeg vet alt som skal skje, men det er sykt spennende likevel. Anbefales!
I tillegg dumper snart On the Origin of Species i postkassa mi. På tide at jeg leser den!

Edit: Jeg syntes det gikk så bra at jeg meldte meg på enda et realfag (i tillegg til mer matematikk og biologi) til våren: Fysikk! Gleder meg!

Knølhval. Bilde lånt fra http://ndla.no. 

4 kommentarer:

Trine sa...

For en fin tekst. Hvaler er vakre skapninger. Sikker på du blir en god biolog en dag! Jeg skriver hovedoppgave i psykologi for tiden om Meningsløsheten. Det går ikke alltid like raskt (jeg hater å bli stoppet fra å skrive slik jeg vil av oppgavestruktur og fakturm at jeg henviser til andres tanker, ikke mine)Men etter å ha lest dette tenker jeg, dette gjør jeg jo for alle de menneskene jeg kommer til å kunne hjelpe i fremtiden. De som sitter og ikke vet hvorfor de skal leve lengre, som ikke tør gå ut døra, eller som ikke klarer å stå opp. Hurra for formål!

Kathleen sa...

Trine, du jobber for meg!

Haha, eller ikke akkurat for meg, men kunne vært det. Og ikke akkurat nå, kanskje nettopp fordi noen andre har hatt det samme formålet som du!

Hurra for formål!

Anonym sa...

haha du og jeg er ganske like... jeg studerer litteraturvitenskap, men brenner inne med et ønske om å bli biolog og forske på nettopp havet og havsdyr. når jeg har angst pleier jeg å se på bbc-dokumentarene om havet.

Kathleen sa...

Det skal jeg huske på til neste gang jeg had angst, kanskje det hjelper. For tiden prøver jeg å være med hestene, det hjelper veldig