fredag 6. desember 2013

Årssummering 2013: Januar

Elsker å summere opp året, hvert år. Året 2013 var det første hele året jeg hadde en smarttelefon, og også det året jeg klarte å eie den samme telefonen i mer enn ett år! Før jeg fikk smarttelefon ble jeg alltid frastjålet mobilen, eller jeg glemte den, eller jeg ødela den, sølte vann/øl over, mista den i do eller glemte å ta den ut av lomma før jeg slang buksa i vaskemaskinen (jeg tuller ikke, jeg har opplevd alt dette). Dette er beviset på at jo dyrere ting man eier, jo bedre tar man vare på dem, og jo bedre man tar vare på ting, jo lengre varer dem, og jo lengre ting varer, jo bedre er det for miljøet. Men det jeg egentlig mente å si, var at med smarttelefon fulgte konto på instagram, og årsoppsummeringen vil derfor innebære en del bilder derfra.

Månedens beste bok: Jerusalem. Chronicles from the Holy City av Guy Delisle.
Månedens kjipeste bok: En norsk spion av Aslak Nore.


Da 2013 startet befant jeg meg i Kristiansand. 



Besøkte han som var kjæresten min i Oslo. Vi hadde nylig vært i Hellas og hadde Hellas night in med gresk salat og baklava til dessert. 


Besøkte reptilparken


Dro tilbake til leiligheten i Bergen som jeg ikke hadde vært i på over en måned. Fant en plante på badet og en ny samboer som spilte opera og Disney-sanger i dusjen. Ellers bestod livet av kaffe.
melk

Tok selfies mens jeg venta på at vannet til presskanna skulle koke seg.
stua

Så en hel sesong med Californication. Hank Moody og Karen er det mest romantiske paret jeg vet om. Hank Moody har ei ny dame hele tiden og Karen er møkklei og de krangler og sårer hverandre hele tiden, men uansett hva som skjer kommer de alltid tilbake til hverandre. Uansett om den ene gifter seg på nytt med en redaktør med livet på stell, eller den andre må hanskes med den suicidiale kjæresten mens en eller annen filmregissør skriver bestselgerboka dennes til en dårlig blockbusterfilm, så er det de to. Dessuten beveger de seg i Los Angeles, og jeg elsker Los Angeles. Det er min litterære favorittby.

Apropos Los Angeles, i januar leste jeg Bright Shiny Morning av James Frey. Handlingen var lagt til Los Angeles. En underholdende bok som jeg likte å lese, men som jeg i ettertid tenker var en dårlig bok full av klisjéer.



Var på bursdagsfest hos en som hadde førsteversjonen av Min kamp i leiligheten sin. (Altså ikke Karl Oves Min kamp, men en annen.) Vi måtte bla litt i den. Snakket ellers om Knausgård med ei søt jente, spiste elgpølse, drakk sjampis og røyka sigaretter i bakgården mens det snødde. Tok en selfie på badet fordi jeg var så fornøyd med den mintgrønne genseren som sikkert ikke passer meg lenger. 


Drakk opp den siste diet cherry coken jeg tok med hjem fra Hellas i desember året før. 

Ingen kommentarer: