fredag 13. desember 2013

Svanesangen

- Jeg tenker på døden når jeg går ut av dusjen, når jeg sykler, når jeg kjører bil og det kommer en trailer mot meg, hele tiden, stadigvekk, sier jeg etter at vi har vært på en kunstutstilling hvor det var umulig å ikke tenke på døden. Han sier han har ei annen venninne som også er sånn, tenker på døden hele tiden, har dødsangst. - Å, nei, sier jeg, jeg har ikke dødsangst, jeg bare tenker på døden, det er ikke det samme. Jeg er ikke redd, jeg er bare klar over at den kan inntreffe nårsomhelst. - Men det er lite sannsynlig, du er så ung, sier han. Vi drikker kaffe, jeg drikker dobbel americano, har sagt at denne kaféen har byens beste kaffe, det liker han. - Man kan aldri vite, sier jeg. - Det er lite sannsynlig, sier han. - Nei, sier jeg, det er hundre prosent sannsynlig at vi en dag skal dø. - Sånn ja, sier han, men . Du kommer til å bli en gammel dame. - Kanskje det, sier jeg, kanskje ikke. - Men er det ikke slitsomt å ha det sånn, spør han. - Nei, sier jeg, tanken på døden gjør det lettere å leve. - Døden er så fjern, sier han. - Nei, sier jeg, den angår oss alle hele tiden. - Men det hender bare én gang, sier han. - Med en selv, ja, men hva med alle de andre menneskene? - Du leser kanskje om folk som dør i avisen, men det er ikke så ofte noen du kjenner dør, sier han. Jeg tror han synes jeg er morbid og jeg lurer på hvorfor jeg snakker om dette, det er nok utstillingens skyld. Det var utstilt en hvit likkiste med propell og motor, på motoren stod det DØDSDRIFTEN. Det var utstilt torturredskaper og et maleri av en mann som boret en drill inn i brystet. Det var utstilt kreative torturredskaper og dødsfeller. Foran inngangen stod det at utstillingen ikke var egnet for barn. Da vi kom dit, opp i fjerde etasje, over biblioteket, sa jeg hei til galleridamen. Hun sa: - Er du klar for å se på døden? - Unnskyld, sa jeg, jeg hørte henne ikke. Hun sa igjen: - Er du klar for å se på døden? Jeg smilte og sa ja, nesten lo, som om jeg hadde ventet at noen skulle si det en gang, men ikke her.


-------------

























Utstillingen jeg snakker om er Svanesangen av Erik Pirolt. Beveger du deg i Kristiansand i tidspunktet 30.11.2013 - 19.01.14, kom deg til Kristiansand Kunsthall. Jeg skal gå og se den igjen.

Ingen kommentarer: