mandag 14. april 2014

EN YTTERST INTERESSANT BOK OM DYRENES VERDEN av John Lloyd og John Mitchinson

Det er april, det er eksamenstid; jeg skal ha eksamen i biologi og leser og leser, tenker jeg skal gjøre det jeg pleier å gjøre når jeg leser til eksamen: Ikke bare lese pensum, men også annen litteratur som har med faget å gjøre, noe som ikke er så tungt, men fortsatt holder seg til emnet. (Dette trikset funker som bare det for meg.) Dermed fant jeg denne, tilfeldigvis, i biologihylla på biblioteket: En ytterst interessant bok om dyrenes verden. En bok som tar for seg over hundre forskjellige dyrearter. Hver art får sine to sider med fakta og illustrasjoner, og jeg lover dere, det er ytterst interessant. Jeg lærte masse nytt! Her skal dere få høre: Albatrossen kan tilbringe ti år på vingene, ja, i lufta, uten å nærme seg landjorden, på havet. Så hva gjør den når den skal sove? Den sover på vingene, den sover med en hjernehalvdel om gangen.

Neste dyr: Blekkspruten. Blekkspruten er så myk, har så godt som ingen harde kroppsdeler, at den kan krype gjennom et hull like stort som øyeeplene dens. Om loppen: Loppen akselerer femten ganger mer enn en romferge når den hopper. Om løver: Løver sliter med kolesterolet, kan ikke male, bare brøle; løper skikkelig dårlig og har skikkelig kort levealder, bare ti prosent av løveungene vokser opp til å bli eldre enn to år. De er det eneste kattedyret som lever i flokk, men er tydeligvis ikke særlig gode på det. Flokkens hannløve dreper gjerne løveungene. (Dette visste jeg da, så det på naturprogram på TV da jeg var liten. Og i Løvenes konge!) Jo større løvemanke en hannløve har, jo mindre attraktiv er han. Bjørnedyr: De kan "dø", stanse alle livsprosesser, ligge slik i over hundre år før de våkner til live igjen. Tilstanden kalles kryptobiose og når bjørnedyrene er i denne tilstanden, kan de overleve temperaturer fra -272 grader C (det er én grad over det absolutte nullpunkt) til 151 grader C; ligge i flytende helium; utsettes for stråledoser over tusen ganger høyere enn det som ville drept et menneske; og utsettes for trykk seks ganger høyere enn trykket på havets bunn. UTEN Å DØ. Sykt. 

Et annet rart dyr er sangsikaden. Den kommer bare fram for å pare seg hvert trettende eller syttende år. Og når de gjør det, gjør de det alle sammen samtidig og alle ungene spretter opp samtidig og alle frosker gleder seg, men det gjør ikke noe, for da er det så mange, så trillionvis mange, at de er sikret artens overlevelse, og det er også derfor de gjør det på den måten. 

Og en masse andre spennende dyr. Minus panda, pandaen var faktisk ikke med! Men det gjør ikke noe, den vet jeg så mye om fra før. Heller ikke tiger var med (jeg lette etter den rett etter å ha lest om løven, skulle bare se hvor mye "bedre" tigeren var en løven). 

En festlig bok altså, både for store og små. Jeg ble rett og slett glad av å lese den. Tenk at alle disse rare dyrene finnes! Det er fint å tenke på. 

Her kommer det noen bilde av dyrene i boka, som forøvrig hadde et forord av Stephen Fry: 


Tapirmamma og tapirbaby. 

Binturong. 

Munkelus. De har jeg skrevet en tekst om her

Sjiraffer.
De har svart tunge fordi det skal beskytte mot sola, siden de stikker den ut av munnen så mye, for å plukke mat.

Kengurubabyer spretter ut etter én måned. Istedenfor å ligge i en livmor  i mange måneder, som f.eks. hos oss og kuer, ligger de i pungen. Og når den ungen er blitt stor nok, gir moren plass til en ny en og produserer to typer melk: Skummet melk til den eldste ungen og helmelk til den yngste. 

Pangolin som har krøpet sammen til en ball. IKKE ta på den, i selvforsvar spretter den opp fra ballen og man kan kutte fingrene mellom skjellene!

Sjøpølse. I følge boka syntes tilogmed Darwin at den var stygg og ekkel. 


Bildekilder:

2 kommentarer:

Trine sa...

Jeg har et boktips! Spesielt hvis du liker Stephen Fry! Hans gamlekompis Douglas Adams skreiv ei bok om arter som holdt på å dø ut (på 1980-tallet, så er litt utdatert), som er kjempemorsom og interessant! Bl.a. skriver de om mitt favorittdyr - Kakapoen! Eller papegøyen som glemte hvordan den flyr. Men også glemte at den hadde glemt det! Boka heter Last Chance to See :) http://www.amazon.com/Last-Chance-See-Douglas-Adams/dp/0345371984/ref=sr_1_1?s=books&ie=UTF8&qid=1397506774&sr=1-1&keywords=last+chance+to+see

(Og er forresten ikke helt sikker på om papegøyer er "dyr", eller om de har sin egen gruppe sammen med fuglene - men de er passe kule uansett. Eller vent igjen, sier heller min favorittfugl. For favorittdyret mitt er jo faktisk dovendyr :) )

Kathleen sa...

Jeg er ikke spesielt fan av Stephen Fry, egentlig, men tenkte det kunne interessere noen! Takk for tips, uansett, det er interessant med dyr! Men er boka Douglas Adams-ish? For jeg leste den haikeguiden til galaksen og syntes den var kjedelig! (Er det det som er engelsk humor? Det er virkelig ikke min greie!)

Og jo, fugler går inn under dyreriket, men du tenkte kanskje på klasse? Da er de nok papegøyen der sammen med de andre fuglene. De er forresten kjempefine! Jeg så for meg å ha en papegøye i pipppvillaen min, som jeg planlegger å ha når jeg blir veldig voksen, men det er en tullete fantasi og så kom jeg på at det ville være best for den å kunne fly, og det kan den jo ikke inni et hus. Eller, jeg vet ikke om de flyr så mye, har liksom aldri sett en papegøye fly, men det er kanskje fordi jeg alltid ser dem i fangenskap.
Og jaaaa, dovendyr er sykt morsomme, spesielt liker jeg å tenke på at de forhistoriske dovendyrene var større enn et tre! Større enn hester og kyr!