mandag 28. juli 2014

Gress

Jeg har lest en kjempefin diktsamling. Den heter Gras og er skrevet av Åsmund Bjørnstad, utgitt i 2006, og handler om gresset og kornet, om brødet, de amerikanske slettene, det som gror (eller ikke gror), og har nå, som mitt gjenkjennelige kvalitetsstempel: "tusen eselører". Et av diktene handler sågar om sukkerrør. Jeg synes hele diktsamlingen er verdt å lese, men siden bloggen min heter det den heter og jeg vil vise boken, deler jeg dette ene diktet her: 

--


SUKKERRØYR

(i)

Stege i sukkerrøyrkjerret med nykvesst machete,
sevje og skit som kvae på nevane,
gomle dei søte trevlane og spytte ut –
                    – verandaen kveldsvarm, halvt synleg
                    det halvfulle romglasets
                    velgjerande sår;
                    eldfluga når du inhalerer
                    en ovstor havanna –


(ii)

Menn, morgontrøytte, traskande til torgs med
gulgrøne sukkerrøyrsstaurar bunta på akslene, kom
kjøp et ledd knekk, her
er sukkertøy metervare!

Ingen kommentarer: