onsdag 13. mai 2015

Elysia viridis



Første gang jeg hørte om denne sneglen var da jeg leste Hver morgen kryper jeg opp fra havet av Frøydis Sollid Simonsen. På norsk kalles den grønn silkesnegle, og er altså en snegle som lever i et symbiontisk forhold med fotosyntetiserende grønnalger. Den er altså noe så fascinerende som et dyr som lever på fotosyntese! Selvsagt kan det jo sies at også vi gjør det, men ikke like direkte som denne sneglen her. Det er også kloroplastene fra grønnalgene som gjør snegla så fin og grønn. I Hver morgen kryper jeg opp fra havet lurer hovedpersonen på hvordan det ville vært om mennesket levde på fotosyntese. Da ville vi også kanskje vært fine og grønne. Akkurat hvordan hennes teori var husker jeg ikke, men jeg synes boka var så bra at det kan jeg anbefale folk å finne ut av selv.

Bildet er forøvrig lånt fra Sea Slug Forum, et eget forum hvor de diskuterer sjøsnegler. 

1 kommentar:

fivrelden sa...

Det var både interessant bokforslag og faktabit. Jeg tror jeg må finne den på jobb i morgen og låne den ut til meg selv ;)