fredag 31. juli 2015

Bøkene jeg leste i juli



I juli har jeg lest og lest, begynt på mange bøker, hoppet fra en bok til en annen, frem og tilbake; noen ligger oppslåtte, noe med bokmerker, noen har jeg nesten glemt at jeg har begynt på, noen leser jeg langsomt, har med dem i nettet hele tiden, leser her og der, noen setninger mens jeg venter på toget. Jeg har gjenlest bøker og jeg har vært på biblioteket og lånt alt som har falt meg inn. Jeg har bestilt bøker på nett og vært i bokhandelen og sett etter bøker. Jeg har forelsket meg i en roman og jeg planlegger å kjøpe en ny bokhylle. Jeg har ligget i en lavvo på fjellet mens regnet siler ned utenfor og lest dikt av Walt Whitman. Jeg har brettet eselører, markert med penn og hatt bøker oppslått mens jeg har skrevet. Jeg har solt meg på verandaen mens jeg har hørt på podcast med forfattere som snakker om hvordan det er å skrive og å leve. Jeg har gått turer med hunden og lengtet etter å komme tilbake til leiligheten, sånn at jeg kan lese videre. 

Det har med andre ord vært en bra litteraturmåned. 

PROSA

1. SOMMEREN UTEN MENN av Siri Hustvedt
2. A CONCISE CHINESE-ENGLISH DICTIONARY FOR LOVERS av Xiaolu Guo
3. HVIS NOEN SER MEG NÅ av Benedicte Meyer Kroneberg
4. TORGET av Victoria Durnak
5. SAMMEN av Andy Jones
6. ARMADA av Ernest Cline
7. THE SECRET HISTORY av Donna Tartt
8. BERGENERS av Tomas Espedal

SAKPROSA
9. KITSCH OG KUNST av Hermann Broch
10. Å SKRIVE av Marguerite Duras

---

DEN KJIPESTE BOKA
Torget av Victoria Durnak. Hvorfor har jeg skrevet om her. 

DEN BESTE BOKA
Gjenleste Sommeren uten menn, og likte den enda bedre nå enn da jeg leste den forrige gang, som begynner å bli noen år siden. Kitsch og kunst var svært interessant og herlig å lese. Jeg har savnet å lese poetikk. (Jeg savner det så mye at jeg har søkt om å få ta enkeltemner på Blindern til høsten - ved siden av hovedstudiet mitt på Ås.) Men den virkelig aller beste leseropplevelsen var Bergeners av Tomas Espedal, og hvorfor har jeg skrevet om her

2 kommentarer:

Anonym sa...

Veldig glad i bloggen din! Lurer forresten på om du noen gang har send inn manus til forlag?

Kathleen sa...

Ja, mange ganger! Haha