mandag 31. august 2015

Bøkene jeg leste i august

























Denne måneden har jeg tatt et intensivkurs i bevaringsbiologi, som endte i en eksamen i dag. Jeg har derfor lest noen bøker om klima og andre miljøutfordringer. Apropos det så ble også essaysamlingen Evig barnefri utgitt denne måneden. Det kan kanskje være litt kleint å sette opp bøker man selv er med i på lista over bøker man har lest, men det er jo en essaysamling med mange flere skribenter i, så det må være lov. 

Noen på Twitter skrev at bokhøsten nå var over, men hun mente vel at alt som skal utgis i høst nå er sluppet. For min del har den ikke begynt ennå, men det er mange bøker jeg gleder meg til, bl.a. til at Kjell Askildsen kommer med en ny novellesamling, og til Knausgård, selvsagt.

Jeg har lagt merke til at det visstnok er god stil å løfte opp noen debutanter, si at jeg gleder meg til en av dem, men jeg har ikke god stil. Jeg må overbevises først. Jeg har sjeldent troa. Eller så er jeg bare smålig. Eller, vent, jeg gleder meg faktisk til Bienes historie av Maja Lunde. Vet dere at det faktisk finnes folk som jobber som pollinatorer? De jobber med å ta på blomster. Hele dagen. 


Så blir det høst og de må finne seg noe annet å gjøre. 

Men det er uansett ikke det som er problemet her. Problemet er biene. Andre pollinatorer er også viktige. Til våren skal jeg ha insekthotell på verandaen. 

Men altså, bokhøst først!



PROSA
1. ET EGET ROM av Lotta Elstad

2. UNDERKASTELSE av Michel Houllebecq
3. HER INNE ET STED av Roskva Koritzinsky
4. IMOT NATUREN av Tomas Espedal
5. FUTURE PERFECT av Mara Lee
6. BARE ET MENNESKE av Kristine Næss
7. AVSLØRT av Renée Knight

SAKPROSA
8. EVIG BARNEFRI av Heidi Helene Sveen (red.)

9. KULTURELT NØDVERGE av Peter Wessel Zapffe
10. THIS CHANGES EVERYTHING: CAPITALISM VS. CLIMATE av Naomi Klein
11. THE GOD SPECIES: HOW THE PLANET CAN SURVIVE THE AGE OF HUMANS av Mark Lynas

ANNET
12. MITT PRIVATLIV av Tomas Espedal

--

DEN BESTE BOKA
Kulturelt nødverge av Zapffe og Mitt privatliv av Espedal. 


DEN KJIPESTE BOKA
Her inne et sted av Roskva Koritzinsky, fordi den den var dritkjedelig. Jeg glemte den to sekunder etter å ha lest den. 

2 kommentarer:

Haruhi sa...

Gratulerer med utgivelsen :)

Hvordan var This Changes Everything? Har den på lista.

Kathleen sa...

Takk!

Jeg leste faktisk mesteparten av This Changes Everything for ca. ett år siden, bortsett fra slutten på den, som jeg leste ut nå. Så jeg husker ikke så veldig godt alt sammen. Jeg har snakket med flere som har lest den som mener at den er skrevet for et mer amerikansk publikum som har en litt annen holdning til klimaproblemene enn her, men jeg skjønner ikke HELT hva det skulle bety, vi er jo vestlige storforbrukere både her og der. Noe var kanskje litt opplagt, men jeg likte holdningen til forfatteren. Slutten var kanskje ikke så bra, når forfatteren begynte å dra inn sitt eget privatliv (det er egentlig noe jeg godt kan like, men det funket ikke i denne sammenhengen). Det jeg likte var eksemplene fra ulike miljøsaker som hun trakk inn, det var mest interessant. Sum summarum synes jeg godt den kan leses!