onsdag 30. september 2015

Bøkene jeg leste i september

Føler ikke det er særlig lenge siden jeg skrev lista over bøkene jeg leste i august. Tiden går fort! Høstsemesteret er kort og kompakt, jeg har en en ny jobb og tar tre lab-kurs. Å skrive rapporter da jeg gikk på skolen var noe av det verste jeg visste, selv om naturfag ellers var et av favorittfagene mine. Nå derimot liker jeg det. Jeg har en teori om at det er fordi det er lov å få "feil" resultater på universitetet. Man skal ikke lyve, slik vi ble tvunget å gjøre på skolen, å skrive "riktige" rapporter selv om forsøket ikke gikk som det skulle. "Feilkilde" var ikke et begrep på skolen. Hvilket bringer meg videre til Elena i Napoli-kvartetten, som i Historia om det nye namnet selv fullfører skolen og begynner på universitetet. Uten tvil den beste boka jeg leste i september.

Den kjipeste var Fra vinterarkivene av Lindstrøm. For en oppskrytt forfatter. Norsk samtidsprosa på sitt kjedeligste. Spar meg.



PROSA
1. FORDI JEG ELSKER DEG av Helene Uri
2. FRA VINTERARKIVENE av Merethe Lindstrøm
3. HISTORIA OM DET NYE NAMNET av Elena Ferrante

SAKPROSA
4. JOMFRUHINNER OG HIJAB av Mona Eltahawy
5. NÅR LIVET ER KJIPT av Oda Rygh
6. HVA ER EN ROMAN av Tone Seljord
7. KJØNN OG UKJØNN av Kristin Fridtun


Ingen kommentarer: