mandag 2. november 2015

Bøkene jeg leste i oktober



1. Meg i bakgården til Bertolt Brecht og Helene Weigels hus i Berlin. Den grønne døra bak meg er til garasjen. Selv kommunister elsker å kjøre i sin egen bil. 2. Om høsten av Karl-Ove Knausgård. 


I oktober leste jeg bare bra bøker. Jeg leste min første bok fra Island som ikke var en saga. (Fin!) Jeg tenkte mye på slutten av Innsirkling-serien. (Antiklimaks!) Jeg var på Litteraturhuset og hørte Karl-Ove Knausgård i samtale med Ane Farsethås. Jeg var også på Kolon forlags 20 års-bursdag og så noen gode opplesninger og noen dårlige. Bakfull dro jeg til Berlin mens jeg leste Om høsten. (Reisen var kort.) I Berlin besøkte jeg Brecht-Haus, av en eller annen grunn gjorde jeg ikke det forrige jeg var der. Det var skikkelig fint! 



PROSA

1. KLOKKEN OG SENGEN av Eline Lund Fjæren
2. HERETTER ER JEG INGEN av Hanne-Vibeke Holst
3. INNSIRKLING 3 av Carl Frode Tiller
4. REGN I NOVEMBER av Auður Ava Ólafsdóttir

SAKPROSA

5. OM HØSTEN av Karl-Ove Knausgård
6. BLÅSTRØMPER av Karen Thue og Victoria Wæthing

2 kommentarer:

Astri sa...

Å, jeg vil vite mer om Knausgård, og ikke minst hva du synes om Klokken og sengen!

Jeg mailer deg forresten snart.

Kathleen sa...

Knausgård snakket mest om den nye bokserien sin. Du må lese "Om høsten" hvis du ikke har gjort det allerede, den er kjempefin! "Om vinteren" kom i går og jeg vil bare lese den med en gang! De snakket en del om det å ha barn, på Litteraturhuset, veldig fint, gjentok litt det som han tidligere har sagt på Brenner og bøkene: Det er barndommen som er meningen med livet. (Jeg hadde egentlig tenkt til å skrive noe om det i teksten over her, men det ble liksom noe annet istedet.)

Jeg likte Klokken og sengen veldig godt, ble bragt tilbake til min egen tilværelse i Bergen. Den var uggen og virkelighetsnær, velskrevet. Selv om hovedpersonen levde i et lite rom, var ikke romanen liten. Jeg lurte på da jeg leste den om jeg ikke skulle dra til Bergen igjen sammen med pc-en min og bare la meg sveipe inn i gamle ting noen dager. Men det må jeg tenke litt mer på. Hva synes du?