torsdag 2. juni 2016

Bøkene jeg leste i mai: Litteraturvitere, japanere og biologer




PROSA
1. DEN JAPANSKE ELSKEREN av Isabel Allende
2. SPRÅKETS SYVENDE FUNKSJON av Laurent Binet
3. EN KJEMPE BEGRAVD av Kazuo Ishiguro
4. DEN SJUENDE DAGEN av Yu Hua

SAKPROSA
5. ON HUMAN NATURE av Edward O. Wilson
6. UDØDELIGHETENS HISTORIE av Dag Øistein Endsjø
7. WHY WE RUN. A NATURAL HISTORY av Bernd Heinrich
8. THE SELFISH GENE av Richard Dawkins


I mai leste jeg 50/50 prosa og sakprosa. Og det meste jeg leste var (veldig) bra. Det var også ganske variert. Jeg har bl.a. lest om gener (og hatt eksamen i genetikk), om løping (og løpt mange, mange mil), franske litteraturvitere og klassesamfunnet i Kina. Jeg har tilogmed lest fantasy!

Snart er det sommerferie, men den kommer ikke til å være lang. Jeg skal ta et sommerkurs i arktisk flora og fauna på Svalbard. Jeg har ikke tenkt så mye på hva jeg skal lese i sommer, bortsett fra at jeg håper på å få lest Eneste av Silje Aanes Fagerlund, Om våren av Knausgård og mensen-antologien til Gyldendal. Resten tar jeg som det kommer.



DEN KJIPESTE BOKA
Den japanske elskeren. Slike bøker går det tretten på dusinet av.

DEN BESTE BOKA
Språkets syvende funksjon er noe av det beste og morsomste jeg har lest på lenge. Det er en krimroman som utspiller seg blant fransk akademia anno 1980. Lættis for litteraturvitere.

I tillegg var Den sjuende dagen meget god og svært rørende; The Selfish Gene en klassiker (med rette) jeg burde ha lest for lenge siden, og Why We Run en interessant og fiffig bok om dyr som beveger seg fort og langt.

Ingen kommentarer: