torsdag 31. august 2017

Bøker lest i august

Boktips!


PROSA 
1. OM DYR OG SYN av Tormod Haugland
3. SWING TIME av Zadie Smith
4. THE IDIOT av Elif Batuman
5. DEN DUNKLE DOTTERA av Elena Ferrante
6. DEN SOM SER av Herbjørg Wassmo

SAKPROSA
7. MEN ARE FROM MARS, WOMEN ARE FROM VENUS av John Gray
8. SKJÆREBOKA av Magne Husby og Jørn Bøhmer Olsen
9. HJERNEN ER STJERNEN av Kaja Nordengen
10. LEARNING TO DIE IN THE ANTHROPOCENE av Roy Scranton
11. HOW DOGS WORK av Raymond Coppinger og Mark Feinstein

ANNET 
12. DET BLE EN ROTTE! av Maia K. Siverts
13. GOING HUNGRY av Kate M. Taylor (red.) 


Denne måneden har jeg lest ferdig noen halvleste bøker på Kindle-en, bøker jeg begynte på for lenge siden uten å bli ferdig, anmeldt fire og lest noe bare for moro skyld. (Fant Men are from Mars, Women are from Venus i kjelleren hos foreldrene mine, kunne ikke la være å lese denne populærkulturelle klassikeren.) Den kjipeste boka jeg leste var essaysamlingen Going Hungry, noe jeg lasta ned da jeg hadde en kronikk om spiseforstyrrelser og litteratur i Klassekampen tidligere i år, men aldri gjorde meg ferdig med. Den falt rett ned i romantiseringsfella og var like dårlig som jeg trodde den skulle være. Den beste boka var The Idiot av Elif Batuman, Den dunkle dottera av Ferrante og Skjæreboka. Skjæreboka var en fin bok om en fin fugl. Hver dag ser jeg den, men likevel var det så mye jeg ikke visste om den. 

Nå er det snart høst og neste uke begynner semesteret. I en alder av tjueåtte har jeg endelig begynt på en master. Bedre sent enn aldri! Til gjengjeld har jeg allerede funnet en veileder og så smått begynt å planlegge masteroppgaven. Nå er det nesten så jeg ikke kan komme fort nok i gang. Men bokhøst blir det vel likevel. 

2 kommentarer:

Anonym sa...

Hei, jeg husker du leste boken Homo sapiens. Om du ikke allerede vet om den så har jeg ett boktips til deg som jeg har lyst til å lese en anmeldelse om (jeg har ikke lest den selv altså). Forfatteren av boka har gitt ut Homo deus, en bok om morgendagens menneske og om en apokalypse? Jeg syns Homo sapiens er en interessant bok, denne er og sikkert det, morsomt hvis du hadde lest og anmeldt den! :-)

Kathleen sa...

Hei og takk for kommentar! :) Jeg leste Homo deus i sommerferien, og jeg synes den er veldig bra og interessant! Tankevekkende og ganske skremmende også. Vel verdt og lese! Kanskje jeg kan skrive mer om den ved en anledning!